Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs

Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs
Afbeelding van Bernhard Stärck via Pixabay

Dit weekend in de publiekspers heel wat commotie rond de mogelijke invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. Waar komt dat idee ineens weer vandaan en wat vinden betrokken partijen? We zoeken het uit.

Het verhaal start met de scheepsongevallenregistratie van Rijkswaterstaat die onlangs de jaarcijfers over 2022 bekend maakte. Dit zijn de feiten: In 2022 zijn 1.319 ongevallen op binnenwateren geregistreerd, 94 meer dan in 2021. Het aantal ernstige ongevallen lag met 188 fors hoger dan een jaar eerder toen dat er nog maar 148 waren. Er vielen 21 dodelijke slachtoffers waarvan 9 in de recreatievaart. Aanzienlijk meer dan in andere jaren. Bij drie ongevallen met drie dodelijke slachtoffers waren snelvarende vaartuigen betrokken en bij twee andere ongevallen sloeg het vaartuig om met 4 slachtoffers. Het aantal ernstige ongevallen in de recreatievaart steeg van 75 naar 80. Ook het aantal ernstige scheepsongevallen tussen beroeps- en recreatievaart groeide van 5 naar 9 maar langjarig is er een dalende trend zichtbaar. Bij de recreatieve beroepsvaart vielen twee slachtoffers door een afbrekende giek.

Vanwege een stijgende trend van met name het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart, worden diverse risico-reducerende maatregelen verkend. Zo wordt gekeken naar snelvaren & snelvaargebieden en onderzocht in hoeverre nieuwe vormen van recreatievaart een effect hebben op de nautische veiligheid. Verder wordt een onderzoek in gang gezet naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. En dat laatste voornemen kwam dit weekend uitvoerig in de pers.

In de reacties toonde alleen de politie zich een voorstander van de uitbreiding van het vaarbewijs. Zij zien ook veel bijna-ongelukken. Nu is een vaarbewijs alleen verplicht voor snelvarende pleziervaart en jachten langer dan 15 meter. Van de politie mag die lengtemaat wel stapje voor stapje naar 10 meter. Dat zou de nautische kennis op het water vooruithelpen.

Directeur Geert Dijks van HISWA-RECRON ziet niets in dergelijke plannen. "De discussie over het vaarbewijs keert elke zomer terug, als er weer nieuwe cijfers over incidenten op het water zijn. Elke dode is er één te veel, maar feitelijk gezien is het heel veilig op het Nederlandse water", zegt hij bij de NOS. Dijks maakt zich zorgen om de drempel die een verplicht vaarbewijs zal opwerpen voor toetreding tot de watersport. Ook de verhuurmarkt zal een grote klap te verwerken krijgen als het vaarbewijs breder wordt ingevoerd.

Feit is, dat er door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken worden ingesteld naar een brede waaier aan maatregelen waaronder een verdere verplichting van een vaarbewijs. En het nog lang niet zover is.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, pleziervaart, veiligheid, ongevallen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.