Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Beste streek om met vakantie te zijn is Limburg

Middelburg opvallende nummer twee in Nederlandse vakantiesteden

Beste streek om met vakantie te zijn is Limburg
Middelburg verrassende nummer twee in beste Nederlandse vakantiesteden.

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer.

Drenthe, Gelderland en Zeeland zijn, op afstand, de beste alternatieven voor een vakantie in Limburg.  De binnenlandse toerist geniet het liefst vanuit de auto van de Limburgse natuur, voorafgaand aan een horecabezoek. Aan het onderzoek deden sinds 2011 109.000 respondenten mee.


‘Wat betreft natuurschoon scoort Limburg vergelijkbaar met Drenthe en Gelderland. Wandelen en fietsen doet men het liefst in Gelderland. De ruigheid van de natuur wordt aan Drenthe zo gewaardeerd en aan Zeeland uiteraard de kust. Een fijne vakantie draait echter in de eerste plaats om sfeer en een kwalitatief verblijf en daarop scoort Limburg veruit het best. Van de Limburgse natuur geniet men het liefst tijdens een autorit’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.


Aantrekkelijkste vakantieprovincies in 2023 (+ positie in 2022)


1.  (1) Limburg

2.  (3) Drenthe

3. (4) Gelderland

4. (2) Zeeland

5. (6) Friesland

6. (8) Overijssel

7. (5)   Noord-Brabant

8. (7)   Noord-Holland

9. (10) Groningen

10. (11) Utrecht

11. (9)   Zuid-Holland

12. (12) Flevoland

 

Maastricht favoriete vakantiestad

De aantrekkelijkheid als vakantieprovincie heeft Limburg voor een belangrijk deel te danken aan haar hoofdstad. Maastricht wordt door de Nederlander ervaren als de meest dynamische en creatieve stad buiten de Randstad en de sympathiekste stad van het land. Na Amsterdam heeft Maastricht de mooiste architectuur en de beste horeca, volgens het Nederlandse publiek. Wat betreft de kwaliteit van het verblijf, maar vooral qua sfeer en het omringende landschap kan Amsterdam echter totaal niet tippen aan de Limburgse stad, blijkt uit het onderzoek. Als het om winkelplezier gaat, moet Maastricht twee steden voor laten gaan: Amsterdam en Rotterdam.


Middelburg op plaats twee vakantiesteden

‘Opvallende nummer twee op de ranglijst van favoriete vakantiesteden is Middelburg. De hoofdstad van de kleinste provincie wordt gezien als de meest traditionele stad van Nederland, maar heeft verder geen uitgesproken profiel. Het vormt vooral een aantrekkelijke uitvalsbasis voor een vakantie aan de Zeeuwse kust en scoort relatief goed qua sfeer en architectuur. De stad zou zijn positie verder kunnen versterken als het toeristische aanbod sterker wordt geprofileerd. Het Zeeuws Museum en het middeleeuwse abdijcomplex waarin het museum is gevestigd, zijn nu zelfs onder de Zeeuwse bevolking weinig bekend, blijkt uit ander onderzoek. Door de twee iconen van de stad meer in de schijnwerpers te zetten, kan de stad nog aantrekkelijker worden voor de strandtoerist.’

 

Aantrekkelijkste vakantiesteden en -gemeenten in 2023 (+ positie in 2022)

1. (1) Maastricht

2. (3) Middelburg

3. (6) Utrechtse Heuvelrug

4. (4) Amsterdam

5. (7) Den Haag

 

Onderzoek onder 109.000 volwassen Nederlanders sinds 2011

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 109.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.  Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.


Trefwoorden: vakantie, streek, provincie, stad, onderzoek, kwaliteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.