Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote uitdagingen voor vakantieparken

Grote uitdagingen voor vakantieparken
Afbeelding van Mimzy via Pixabay

Pittige conclusies van ABN AMRO over Nederlandse vakantieparken. Experts van de bank waarschuwen voor gemakzucht in een markt die nu nog floreert. Wat is er aan de hand?

Vakantiegangers geven dit jaar flink meer geld uit aan een vakantiepark of camping ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van ABN AMRO en haar partners. De vraag is alleen hoe lang deze groei zich nog doorzet. Klachten over de service, het veelal verouderde aanbod en de hogere prijs zijn er ook. Daarnaast pikt de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel marktaandeel in. Tegelijkertijd lopen de kosten voor de parken op die ze niet helemaal aan de klant kunnen doorberekenen.

Veel Duitse toeristen

Vooral met het aantal gasten uit Duitsland gaat het goed. Nog nooit bezochten zoveel Duitse toeristen ons land en ook Nederlanders hebben een binnenlandse vakantie herontdekt. "In de eerste helft van het jaar lag de omzet ruim 12% boven het niveau van 2022. Wel zijn er grote verschillen. Zo zien we bij de campings een groei van het aantal boekingen en wordt de omzetstijging bij de vakantieparken vooral gedreven door prijsstijgingen”, zo stelt Loes Saraf van softwarebedrijf Stratech Leisure.

Minder Nederlanders in eigen land op vakantie

Toch zijn er ook zorgelijke ontwikkelingen. Zo kozen tijdens de pandemie heel veel Nederlanders voor een zomervakantie in eigen land maar gaat een deel van hen weer naar het buitenland op vakantie. Daarnaast is er een flinke concurrentie van particuliere accommodaties en richten hotels zich met aantrekkelijke aanbiedingen op de leisuremarkt. Parken moet zich niet in slaap laten sussen door een mooie omzetgroei. Deze is veelal niet afkomstig door een betere bezetting maar door prijsverhogingen. Wel ziet ABN AMRO in haar data een sterke groei van het aantal transacties op vakantieparken van gasten uit binnen- en buitenland.

Grootste uitdagingen

De grootste uitdaging voor de branche zijn verouderde accommodaties, vakantieparken die achterstallig onderhoud hebben of niet aansluiten bij de luxe behoefte van de bezoeker van vandaag. Deze parken zijn in de zomer nog wel bezet, maar in het voor- en het najaar worden ze het eerst vermeden, omdat de betere alternatieven dan ook vrij zijn. Deze parken worden buiten het seizoen vaak bewoond en verliezen steeds meer het zicht op de vakantieganger.

Parken moeten verduurzamen

Voor vakantieparken wordt investeren in energiezuinige accommodaties daarom de komende jaren erg belangrijk. Verouderde woningen verbruiken veel dure energie en zetten de marges fors onder druk. Deze hogere kosten kunnen vaak niet volledig worden doorberekend in de prijzen. Dat heeft ook te maken met het aanbod dat vakantiegangers bij enkele aanbieders al onder de maat achten.

Marges onder druk

Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hogere energieprijzen voor 86% van de ondernemers de marges onder druk zet. Hogere loonkosten speelt bij 53%. Andere factoren die nog een rol spelen zijn hogere voedselprijzen (22%), hogere financieringslasten (20%) en hogere toeristenbelasting (16%). Slechts 4% van de ondernemers zegt de hogere lasten volledig door te kunnen berekenen in de prijs, eenzelfde aandeel helemaal niet. Bijna de helft (47%) kan dat grotendeels en 41% voor een klein deel. 

Om kosten te drukken investeert 69% in duurzamere accommodaties en voorzieningen. Zonnepanelen en windenergie zijn daarbij populair, maar ook aan warmtepompen wordt gedacht, een groen dak, waterretentie en natuurherstel. Ook het begeleiden van gasten in energiezuinig te recreëren is een strategie voor 43% van hen. Ook investeren in bewustwording van medewerkers speelt bij 37% een rol. Het maximeren van verwarming of koeling wordt door 16% ingezet. Lastig voor ondernemers is het feit dat van alle Nederlanders 44% minder op het energieverbruik op vakantie let dan thuis. Betalen op basis van energieverbruik is niet populair onder vakantievierende Nederlanders, slechts 27,1% wil dat.

Klanten willen flexibiliteit

Tot slot is flexibiliteit een voorwaarde voor de bezoekers. Liefst 70% van de vakantiegangers vinden de annuleringsvoorwaarden belangrijk. Wie een accommodatie boekt via Airbnb of Booking.com kan vaak tot een dag voor aankomst het bezoek nog annuleren. De kosten van het annuleren bij vakantieparken en campings bedragen een dag van tevoren echter de volle honderd procent van de prijs. Zeker nu vakantiegangers tijdens de coronapandemie hebben ervaren dat de vakantieplannen elk moment kunnen wijzigen door onvoorziene omstandigheden, is flexibiliteit een reden om een bepaalde locatie te kiezen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/flinke-omzetgroei-campings-en-vakantieparken.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, prijzen, bezetting, duurzaamheid, voorwaarden

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...