Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote uitdagingen voor vakantieparken

Grote uitdagingen voor vakantieparken
Afbeelding van Mimzy via Pixabay

Pittige conclusies van ABN AMRO over Nederlandse vakantieparken. Experts van de bank waarschuwen voor gemakzucht in een markt die nu nog floreert. Wat is er aan de hand?

Vakantiegangers geven dit jaar flink meer geld uit aan een vakantiepark of camping ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van ABN AMRO en haar partners. De vraag is alleen hoe lang deze groei zich nog doorzet. Klachten over de service, het veelal verouderde aanbod en de hogere prijs zijn er ook. Daarnaast pikt de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel marktaandeel in. Tegelijkertijd lopen de kosten voor de parken op die ze niet helemaal aan de klant kunnen doorberekenen.

Veel Duitse toeristen

Vooral met het aantal gasten uit Duitsland gaat het goed. Nog nooit bezochten zoveel Duitse toeristen ons land en ook Nederlanders hebben een binnenlandse vakantie herontdekt. "In de eerste helft van het jaar lag de omzet ruim 12% boven het niveau van 2022. Wel zijn er grote verschillen. Zo zien we bij de campings een groei van het aantal boekingen en wordt de omzetstijging bij de vakantieparken vooral gedreven door prijsstijgingen”, zo stelt Loes Saraf van softwarebedrijf Stratech Leisure.

Minder Nederlanders in eigen land op vakantie

Toch zijn er ook zorgelijke ontwikkelingen. Zo kozen tijdens de pandemie heel veel Nederlanders voor een zomervakantie in eigen land maar gaat een deel van hen weer naar het buitenland op vakantie. Daarnaast is er een flinke concurrentie van particuliere accommodaties en richten hotels zich met aantrekkelijke aanbiedingen op de leisuremarkt. Parken moet zich niet in slaap laten sussen door een mooie omzetgroei. Deze is veelal niet afkomstig door een betere bezetting maar door prijsverhogingen. Wel ziet ABN AMRO in haar data een sterke groei van het aantal transacties op vakantieparken van gasten uit binnen- en buitenland.

Grootste uitdagingen

De grootste uitdaging voor de branche zijn verouderde accommodaties, vakantieparken die achterstallig onderhoud hebben of niet aansluiten bij de luxe behoefte van de bezoeker van vandaag. Deze parken zijn in de zomer nog wel bezet, maar in het voor- en het najaar worden ze het eerst vermeden, omdat de betere alternatieven dan ook vrij zijn. Deze parken worden buiten het seizoen vaak bewoond en verliezen steeds meer het zicht op de vakantieganger.

Parken moeten verduurzamen

Voor vakantieparken wordt investeren in energiezuinige accommodaties daarom de komende jaren erg belangrijk. Verouderde woningen verbruiken veel dure energie en zetten de marges fors onder druk. Deze hogere kosten kunnen vaak niet volledig worden doorberekend in de prijzen. Dat heeft ook te maken met het aanbod dat vakantiegangers bij enkele aanbieders al onder de maat achten.

Marges onder druk

Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hogere energieprijzen voor 86% van de ondernemers de marges onder druk zet. Hogere loonkosten speelt bij 53%. Andere factoren die nog een rol spelen zijn hogere voedselprijzen (22%), hogere financieringslasten (20%) en hogere toeristenbelasting (16%). Slechts 4% van de ondernemers zegt de hogere lasten volledig door te kunnen berekenen in de prijs, eenzelfde aandeel helemaal niet. Bijna de helft (47%) kan dat grotendeels en 41% voor een klein deel. 

Om kosten te drukken investeert 69% in duurzamere accommodaties en voorzieningen. Zonnepanelen en windenergie zijn daarbij populair, maar ook aan warmtepompen wordt gedacht, een groen dak, waterretentie en natuurherstel. Ook het begeleiden van gasten in energiezuinig te recreëren is een strategie voor 43% van hen. Ook investeren in bewustwording van medewerkers speelt bij 37% een rol. Het maximeren van verwarming of koeling wordt door 16% ingezet. Lastig voor ondernemers is het feit dat van alle Nederlanders 44% minder op het energieverbruik op vakantie let dan thuis. Betalen op basis van energieverbruik is niet populair onder vakantievierende Nederlanders, slechts 27,1% wil dat.

Klanten willen flexibiliteit

Tot slot is flexibiliteit een voorwaarde voor de bezoekers. Liefst 70% van de vakantiegangers vinden de annuleringsvoorwaarden belangrijk. Wie een accommodatie boekt via Airbnb of Booking.com kan vaak tot een dag voor aankomst het bezoek nog annuleren. De kosten van het annuleren bij vakantieparken en campings bedragen een dag van tevoren echter de volle honderd procent van de prijs. Zeker nu vakantiegangers tijdens de coronapandemie hebben ervaren dat de vakantieplannen elk moment kunnen wijzigen door onvoorziene omstandigheden, is flexibiliteit een reden om een bepaalde locatie te kiezen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/flinke-omzetgroei-campings-en-vakantieparken.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, prijzen, bezetting, duurzaamheid, voorwaarden

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.