Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Duurzaamheid speelt nauwelijks bij Nederlandse vakantieganger

 Duurzaamheid speelt nauwelijks bij Nederlandse vakantieganger
Afbeelding van G.C. via Pixabay

Bij het boeken van een vakantie is duurzaamheid nog geen thema bij de Nederlandse consument. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO die samen met bureau Kien zo’n duizend Nederlanders ondervroeg. Toch is verduurzaming belangrijk om concurrerend te blijven. Wat weerhoudt eigenaren?

Maar eenvijfde van de Nederlanders houdt altijd of meestal rekening met duurzaamheid bij het boeken van een vakantie. Een kwart soms wel, soms niet en 27% meestal niet en 26% nooit. Voor klimaatliefhebbers is natuurbescherming een belangrijke drijfveer. Voor het boeken willen ze verder graag weten of afval gescheiden wordt ingezameld, of er openbaar vervoer en fietsvervoer is, en of er sprake is van energiebesparing en duurzame energie.

Natuur belangrijk maar hygiëne blijft met stip op nummer 1

Heel opvallend is voor een ruime meerderheid (60%) van alle vakantiegangers ‘natuur rond de accommodatie’ belangrijk tot zeer belangrijk. Aan de natuur wordt zelfs meer belang gehecht dan de faciliteiten en recreatievoorzieningen. Meer bewustwording over de natuur op en rond het park kan worden gecreëerd door meer informatie te geven over de natuur in de omgeving. De geënquêteerde vakantiegangers staan daar namelijk wel voor open: meer dan 60% vindt het belangrijk meer van de lokale natuur te leren tijdens de vakantie. Met stip bovenaan staat de hygiëne, dat vindt 90% belangrijk tot heel belangrijk.Ook de prijs (78%) en bereikbaarheid (65%) zijn voor Nederlandse consumenten zeer belangrijk. Minder belangrijk zijn reviewscores van andere gasten (56%) en duurzaamheid (25%).

Verduurzaming van vakantieparken heel lastig

ABN AMRO ziet dat ondernemers vooral door een gebrek aan tijd (41%) en geld (38%) niet of minder verduurzamen. De experts adviseren ondernemers vooral klein te beginnen met eenvoudige maatregelen. Het meten en managen van het energieverbruik per kampeerplek of accommodatie is daarbij een eerste stap. Vervolgens kunnen gasten meeprofiteren van hun eigen zuinige energieverbruik. Dat kan bijvoorbeeld door een onverwacht cadeautje. Het inzetten van hergebruikt water voor het doorspoelen van de wc’s kan aanzienlijk op de waterrekening besparen. Door slim kassadata te analyseren kan voedselverspilling worden voorkomen en afvalstromen gereduceerd. Het weghalen van de afvalscheiding bij de vakantieganger kan daarbij ook helpen. Kennis over de lokale biodiversiteit in het park kan verspreid worden door biodiversiteitvriendelijke buitenactiviteiten zoals kookles met kruiden uit de omgeving en een educatief wandelpad door de natuur. Daarnaast is een biodiversiteitsrijke natuur goed voor de gezondheid van de gasten.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/flinke-omzetgroei-campings-en-vakantieparken.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, duurzaamheid, investeringen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...