Geplaatst op: 24-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Duurzaamheid speelt nauwelijks bij Nederlandse vakantieganger

 Duurzaamheid speelt nauwelijks bij Nederlandse vakantieganger
Afbeelding van G.C. via Pixabay

Bij het boeken van een vakantie is duurzaamheid nog geen thema bij de Nederlandse consument. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO die samen met bureau Kien zo’n duizend Nederlanders ondervroeg. Toch is verduurzaming belangrijk om concurrerend te blijven. Wat weerhoudt eigenaren?

Maar eenvijfde van de Nederlanders houdt altijd of meestal rekening met duurzaamheid bij het boeken van een vakantie. Een kwart soms wel, soms niet en 27% meestal niet en 26% nooit. Voor klimaatliefhebbers is natuurbescherming een belangrijke drijfveer. Voor het boeken willen ze verder graag weten of afval gescheiden wordt ingezameld, of er openbaar vervoer en fietsvervoer is, en of er sprake is van energiebesparing en duurzame energie.

Natuur belangrijk maar hygiëne blijft met stip op nummer 1

Heel opvallend is voor een ruime meerderheid (60%) van alle vakantiegangers ‘natuur rond de accommodatie’ belangrijk tot zeer belangrijk. Aan de natuur wordt zelfs meer belang gehecht dan de faciliteiten en recreatievoorzieningen. Meer bewustwording over de natuur op en rond het park kan worden gecreëerd door meer informatie te geven over de natuur in de omgeving. De geënquêteerde vakantiegangers staan daar namelijk wel voor open: meer dan 60% vindt het belangrijk meer van de lokale natuur te leren tijdens de vakantie. Met stip bovenaan staat de hygiëne, dat vindt 90% belangrijk tot heel belangrijk.Ook de prijs (78%) en bereikbaarheid (65%) zijn voor Nederlandse consumenten zeer belangrijk. Minder belangrijk zijn reviewscores van andere gasten (56%) en duurzaamheid (25%).

Verduurzaming van vakantieparken heel lastig

ABN AMRO ziet dat ondernemers vooral door een gebrek aan tijd (41%) en geld (38%) niet of minder verduurzamen. De experts adviseren ondernemers vooral klein te beginnen met eenvoudige maatregelen. Het meten en managen van het energieverbruik per kampeerplek of accommodatie is daarbij een eerste stap. Vervolgens kunnen gasten meeprofiteren van hun eigen zuinige energieverbruik. Dat kan bijvoorbeeld door een onverwacht cadeautje. Het inzetten van hergebruikt water voor het doorspoelen van de wc’s kan aanzienlijk op de waterrekening besparen. Door slim kassadata te analyseren kan voedselverspilling worden voorkomen en afvalstromen gereduceerd. Het weghalen van de afvalscheiding bij de vakantieganger kan daarbij ook helpen. Kennis over de lokale biodiversiteit in het park kan verspreid worden door biodiversiteitvriendelijke buitenactiviteiten zoals kookles met kruiden uit de omgeving en een educatief wandelpad door de natuur. Daarnaast is een biodiversiteitsrijke natuur goed voor de gezondheid van de gasten.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/flinke-omzetgroei-campings-en-vakantieparken.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, duurzaamheid, investeringen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
25/05/23
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.
10/05/23
Limburg Marketing gebruikt Leefstijlvinder voor nieuwe consumentenwebsite
Op de nieuwe toeristische website Hart van Limburg speelt de Leefstijlvinder een hoofdrol. Limburg Marketing heeft haar consumenten website een gloednieuw design gegeven en het ‘doen’ submenu op de zeven verschillende leefstijlen gebaseerd.
13/03/23
Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?
Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.
06/03/23
Particuliere verhuur inzichtelijk
Hoeveel gasten overnachten in 2021 in particuliere accommodaties in ons land?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.