Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers
De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Foto: Fletcher.

Fletcher Hotels gaat vanaf nu consumenten duidelijker informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de vouchers die het bedrijf actiematig aanbiedt voor overnachtingen. Dit heeft Fletcher toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die het bedrijf hierop had aangesproken.

Zowel de ACM als de Consumentenbond ontvingen klachten van consumenten die moeite hadden om hun voucher te verzilveren. Naast de voucher werden extra kosten in rekening gebracht. Fletcher heeft toegezegd consumenten voortaan duidelijker te informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de voucher. Ook wordt de prijs voortaan vermeld inclusief de onvermijdbare bijkomende kosten.


Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een hotelvoucher kopen vooraf weten waarvoor ze deze wel en vooral ook niet kunnen gebruiken. Het aantal hotels, kamers en data waarvoor de voucher kan worden ingezet is beperkt. Dit moet voor de aankoop duidelijk zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. Daarmee voorkom je teleurstellingen.”


Data beperkt en extra kosten

Consumenten kopen via derden online of in een winkel voor enkele tientjes een voucher voor een overnachting in een Fletcher hotel. Zij kopen hiermee het recht op een hotelovernachting bij Fletcher. Op een later moment boeken zij op een specifieke datum een hotel om de voucher te verzilveren. Consumenten klaagden dat het aantal data en hotels beperkt was en dat ze onverwacht nog moesten bijbetalen.


De ACM heeft nu afgedwongen dat Fletcher consumenten vooraf duidelijk meldt in welke hotels de voucher zonder extra kosten gebruikt kan worden. Dit is slechts een klein deel van het hotelaanbod. Fletcher geeft duidelijker aan dat bij viersterren hotels (80% van de Fletcher hotels) en op weekenddagen extra toeslagen verschuldigd zijn. Fletcher rekent geen boekingskosten meer. Wel moet de toeristenbelasting nog apart betaald worden omdat deze per gemeente verschilt en het hotel nog niet vaststaat bij de aanschaf van de voucher.


Bij een online gekochte voucher geldt een bedenktijd van 14 dagen als deze nog niet is verzilverd. Consumenten die zich daarop beroepen, ontvangen het volledige aankoopbedrag terug. Hierover wordt ook duidelijk geïnformeerd.

De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Consumenten kunnen signalen over hotelvouchers van Fletcher bij de ACM blijven melden.

Trefwoorden: hotel, voucher, marketing, Fletcher, ACM,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.