Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers
De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Foto: Fletcher.

Fletcher Hotels gaat vanaf nu consumenten duidelijker informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de vouchers die het bedrijf actiematig aanbiedt voor overnachtingen. Dit heeft Fletcher toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die het bedrijf hierop had aangesproken.

Zowel de ACM als de Consumentenbond ontvingen klachten van consumenten die moeite hadden om hun voucher te verzilveren. Naast de voucher werden extra kosten in rekening gebracht. Fletcher heeft toegezegd consumenten voortaan duidelijker te informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de voucher. Ook wordt de prijs voortaan vermeld inclusief de onvermijdbare bijkomende kosten.


Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een hotelvoucher kopen vooraf weten waarvoor ze deze wel en vooral ook niet kunnen gebruiken. Het aantal hotels, kamers en data waarvoor de voucher kan worden ingezet is beperkt. Dit moet voor de aankoop duidelijk zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. Daarmee voorkom je teleurstellingen.”


Data beperkt en extra kosten

Consumenten kopen via derden online of in een winkel voor enkele tientjes een voucher voor een overnachting in een Fletcher hotel. Zij kopen hiermee het recht op een hotelovernachting bij Fletcher. Op een later moment boeken zij op een specifieke datum een hotel om de voucher te verzilveren. Consumenten klaagden dat het aantal data en hotels beperkt was en dat ze onverwacht nog moesten bijbetalen.


De ACM heeft nu afgedwongen dat Fletcher consumenten vooraf duidelijk meldt in welke hotels de voucher zonder extra kosten gebruikt kan worden. Dit is slechts een klein deel van het hotelaanbod. Fletcher geeft duidelijker aan dat bij viersterren hotels (80% van de Fletcher hotels) en op weekenddagen extra toeslagen verschuldigd zijn. Fletcher rekent geen boekingskosten meer. Wel moet de toeristenbelasting nog apart betaald worden omdat deze per gemeente verschilt en het hotel nog niet vaststaat bij de aanschaf van de voucher.


Bij een online gekochte voucher geldt een bedenktijd van 14 dagen als deze nog niet is verzilverd. Consumenten die zich daarop beroepen, ontvangen het volledige aankoopbedrag terug. Hierover wordt ook duidelijk geïnformeerd.

De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Consumenten kunnen signalen over hotelvouchers van Fletcher bij de ACM blijven melden.

Trefwoorden: hotel, voucher, marketing, Fletcher, ACM,

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.
15/10/24
Gematigder groei van Nederlands toerisme
Het Nederlands verblijfstoerisme groeit in 2024 naar verwachting gematigder dan een jaar eerder. Het inkomend toerisme iets harder dan het binnenlands toerisme. Dat weer terug een groeipad te pakken heeft.
15/10/24
Exclusief voor leden
Hoe kun je als hotel succesvol technologie inzetten?
De nieuwe sectorupdate Leisure van ING staat in het teken van technologie in de hotelsector. Volgens experts van de bank onkomt de hotelsector er niet aan om te innoveren in technologie met bijvoorbeeld digitale chech-in systeme, robots en AI in de klantenservice en marketing. Ondanks de uitdagingen van de implementatie, wegen de voordelen op tegen de inspanningen.
15/10/24
Exclusief voor leden
Cateraar Hutten wordt overgenomen door Albron
Albron B.V. wil graag branchegenoot Hutten B.V. overnemen. Eigenaar Bob Hutten: "Ik was op zoek naar een betekenisvolle organisatie die het unieke gedachtegoed van Hutten kan voortzetten.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
De Rooi Pannen organiseert stagemarkt voor toeristische studenten en bedrijven
Op donderdag 17 oktober 2024 organiseert De Rooi Pannen in Tilburg een grote stagemarkt voor studenten van de mbo-opleidingen in toerisme, recreatie en luchtvaartdienstverlening.
04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.