Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Lichte daling aantal verdrinkingen

Lichte daling aantal verdrinkingen

In 2022 zijn 73 inwoners van Nederland en 32 niet-inwoners verdronken in open water, of in en om het huis. Dat waren er 7 minder bij de inwoners dan een jaar eerder. Verdrinkingen komen naar verhouding het meest voor onder mensen van zestig jaar of ouder.


In 2022 kwamen 32 niet-inwoners om het leven door accidentele verdrinking. In de afgelopen tien jaar waren dat er in totaal 240. Ruim de helft van de verdronken niet-inwoners kwam uit Duitsland of Polen. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers over doodsoorzaken.


60-jarigen oververtegenwoordigd

De afgelopen tien jaar kwamen in Nederland jaarlijks gemiddeld 86 inwoners om het leven door accidentele verdrinking. Bijna de helft van hen (45 procent) is zestig jaar of ouder, 8 procent jonger dan tien jaar. In 2022 verdronken 12 minder vrouwen dan in 2021 (9 tegen 21), en 5 meer mannen (64 tegen 59).

In de afgelopen tien jaar vond 74 procent van dit soort verdrinkingen plaats in open water, zoals een sloot, rivier, meer of de zee. 20 procent van de verdrinkingen gebeurde in en om het huis, bijvoorbeeld in het bad. Meer dan de helft van de verdrinkingen komt door een val in het water.

Tussen 1950 en 1980 is het aantal verdrinkingen sterk gedaald. Dat gebeurde bij alle leeftijdsgroepen, maar vooral bij kinderen onder de tien jaar. Daarna bleef het aantal verdrinkingen bij kinderen tot 2010 dalen, waarna het stabiliseerde. Bij de leeftijdsgroepen vanaf tien jaar is het sinds 1980 stabiel.

Trefwoorden: verdrinken, zwemmen, recreatie, water

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies