Geplaatst op: 28-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Onderzoek Trends & Tourism: Duurzaamheid geen prioriteit bij vakanties

Driekwart wel bereid om (enigszins) duurzamer op vakantie te gaan

Onderzoek Trends & Tourism: Duurzaamheid geen prioriteit bij vakanties
Afbeelding van Julius Silver via Pixabay

Als Nederlanders hun vakantie samenstellen speelt duurzaamheid momenteel een ondergeschikte rol. De kosten van de vakantie en de aantrekkelijkheid van de bestemming zijn meer bepalend. Tegelijkertijd vindt maar een klein deel duurzaamheid onbelangrijk tijdens vakanties (18%) en is driekwart bereid om in de toekomst duurzamer op reis te gaan. Maar of ze ook minder gaan vliegen is zeer de vraag.

Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek onder 2.000 Nederlanders dat Trends & Tourism in juni heeft uitgevoerd naar de houding van de Nederlandse vakantieganger t.o.v. duurzaamheid.

Kosten vakantie en aantrekkelijkheid bestemming belangrijkst

Het belangrijkste aspect in het vakantiekeuzeproces van de Nederlander zijn de kosten van de vakantie (64%), gevolgd door de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming (51%). Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) worden door 8% resp. 6% slechts gezien als belangrijk keuzecriterium.

40% vindt aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties

Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is vindt vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid. Een min of meer even grote groep staat er meer neutraal in en bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk. Vooral jongeren en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties.

Driekwart vakantiegangers bereid om duurzamer op reis te gaan

De meeste Nederlanders zijn bereid om hun vakantie te komende jaren duurzamer te maken (waarvan het overgrote deel enigszins). Nederlanders die bereid zijn om hun vakanties de komende jaren te verduurzamen staan het meest open voor het niet meer gebruiken van single-use plastics (75%), het meer kopen bij lokale winkels / geen ketens (72%) en het overnachten in kleinschalige accommodaties (69%). 

Minder vliegen vanwege de klimaatverandering is met 23% een stuk minder in trek. Op de stelling ‘Ook als vliegen de komende jaren door belastingen en heffingen aanzienlijk duurder wordt blijf ik vliegen’ geeft 53% aan het hier mee eens te zijn. Slechts 12% geeft aan dan niet meer te gaan vliegen en 34% is neutraal.

TUI fly, ANWB en Landal GreenParks duurzaamste aanbieders

Nederlandse vakantiegangers hebben veelal geen goed beeld van de duurzaamheidsinspanningen van aanbieders op de vakantiemarkt. Met name geldt dat voor luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Van de onderzochte reismerken wordt TUI fly door vakantiegangers gezien als relatief de meest duurzame luchtvaartmaatschappij, bij reisorganisaties is dat de ANWB en bij aanbieders van vakantieparken krijgt Landal GreenParks de beste beoordeling.

Noorwegen en Drenthe meest duurzame bestemmingen

Het duurzaamheidsimago van Noord-Europese bestemmingen is veelal beter dan dat van Zuid- Europese. Van de veertien meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; in eigen land krijgt Drenthe op de onderzochte duurzaamheidsaspecten veelal de beste score.

Link: http://www.trends-tourism.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek, consumentengedrag, luchtvaart, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...