Geplaatst op: 28-07-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Onderzoek Trends & Tourism: Duurzaamheid geen prioriteit bij vakanties

Driekwart wel bereid om (enigszins) duurzamer op vakantie te gaan

Onderzoek Trends & Tourism: Duurzaamheid geen prioriteit bij vakanties
Afbeelding van Julius Silver via Pixabay

Als Nederlanders hun vakantie samenstellen speelt duurzaamheid momenteel een ondergeschikte rol. De kosten van de vakantie en de aantrekkelijkheid van de bestemming zijn meer bepalend. Tegelijkertijd vindt maar een klein deel duurzaamheid onbelangrijk tijdens vakanties (18%) en is driekwart bereid om in de toekomst duurzamer op reis te gaan. Maar of ze ook minder gaan vliegen is zeer de vraag.

Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek onder 2.000 Nederlanders dat Trends & Tourism in juni heeft uitgevoerd naar de houding van de Nederlandse vakantieganger t.o.v. duurzaamheid.

Kosten vakantie en aantrekkelijkheid bestemming belangrijkst

Het belangrijkste aspect in het vakantiekeuzeproces van de Nederlander zijn de kosten van de vakantie (64%), gevolgd door de aantrekkelijkheid van de vakantiebestemming (51%). Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) worden door 8% resp. 6% slechts gezien als belangrijk keuzecriterium.

40% vindt aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties

Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is vindt vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid. Een min of meer even grote groep staat er meer neutraal in en bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk. Vooral jongeren en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties.

Driekwart vakantiegangers bereid om duurzamer op reis te gaan

De meeste Nederlanders zijn bereid om hun vakantie te komende jaren duurzamer te maken (waarvan het overgrote deel enigszins). Nederlanders die bereid zijn om hun vakanties de komende jaren te verduurzamen staan het meest open voor het niet meer gebruiken van single-use plastics (75%), het meer kopen bij lokale winkels / geen ketens (72%) en het overnachten in kleinschalige accommodaties (69%). 

Minder vliegen vanwege de klimaatverandering is met 23% een stuk minder in trek. Op de stelling ‘Ook als vliegen de komende jaren door belastingen en heffingen aanzienlijk duurder wordt blijf ik vliegen’ geeft 53% aan het hier mee eens te zijn. Slechts 12% geeft aan dan niet meer te gaan vliegen en 34% is neutraal.

TUI fly, ANWB en Landal GreenParks duurzaamste aanbieders

Nederlandse vakantiegangers hebben veelal geen goed beeld van de duurzaamheidsinspanningen van aanbieders op de vakantiemarkt. Met name geldt dat voor luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Van de onderzochte reismerken wordt TUI fly door vakantiegangers gezien als relatief de meest duurzame luchtvaartmaatschappij, bij reisorganisaties is dat de ANWB en bij aanbieders van vakantieparken krijgt Landal GreenParks de beste beoordeling.

Noorwegen en Drenthe meest duurzame bestemmingen

Het duurzaamheidsimago van Noord-Europese bestemmingen is veelal beter dan dat van Zuid- Europese. Van de veertien meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; in eigen land krijgt Drenthe op de onderzochte duurzaamheidsaspecten veelal de beste score.

Link: http://www.trends-tourism.nl/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, onderzoek, consumentengedrag, luchtvaart, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...