Geplaatst op: 09-08-2023
Auteur: Redactie
NRIT

ACM waarschuwt aanbieders van pakketreizen

ACM waarschuwt aanbieders van pakketreizen
Afbeelding van Stefan Schweihofer via Pixabay

Elf grote aanbieders van pakketreizen moeten hun prijzen van de ACM duidelijker vermelden. Zij maken de verplichte bijkomende kosten niet goed duidelijk. Zij krijgen acht weken de tijd om verbeteringen door te voeren. Als ze dan nog niet aan de wet voldoen, gaat de ACM sanctioneren.

Elf aanbieders van pakketreizen die de wet overtreden lijkt weinig maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twaalf grote aanbieders van pakketreizen gecontroleerd. Slechts één aanbieder werkte volgens de wettelijke eisen. Bij 11 aanbieders heeft zij tekortkomingen geconstateerd, zoals het niet duidelijk vermelden van verplichte bijkomende kosten. Ook zijn er enkele aanbieders waarbij de prijs gedurende het boekingsproces wijzigt en de reis dus niet voor de eerder vermelde prijs te boeken was.

Laatste waarschuwing

De wet is hierover duidelijk. Alle kosten van een aankoop dienen vooraf duidelijk en ondubbelzinnig vermeld worden. Gebeurt dit niet dan is er sprake van misleiding. Als dat het geval is, kan de ACM handhavend optreden. De reisaanbieders krijgen nu een laatste termijn om hun prijsvermeldingen aan te passen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten: "De prijs is voor de consument een van de belangrijkste criteria bij zijn keuze. Met duidelijke prijzen waarin alle verplichte kosten zitten, kunnen consumenten de verschillende reisaanbiedingen goed vergelijken. We willen voorkomen dat zij aan het eind van het boekingsproces óf zelfs op hun reisbestemming geconfronteerd worden met onverwachte kosten. Wij verwachten van alle partijen dat zij hun prijzen inclusief alle verplichte kosten vermelden en dat het aanbod ook te boeken is voor de aangegeven prijs. De branche is nu aan zet om te laten zien dat zij hun klanten op dit punt serieus nemen.”

Uitgangspunten prijzen reisbranche

De ACM heeft alle 12 reisaanbieders een brief gestuurd met hun resultaten, wat er eventueel aangepast moet worden, en nogmaals de belangrijkste regels voor juiste en duidelijke prijzen op een rij gezet:

  • Lokale of variabele kosten die pas bekend zijn als alle variabelen zijn ingevuld (bijvoorbeeld de reisdatum of de omvang van het reisgezelschap) moeten meteen bij de totaalprijs in één extra regel en in één bedrag duidelijk zichtbaar vermeld worden. De kosten mogen niet worden verstopt onder een i-tje en moeten op dezelfde manier getoond worden als de prijs;
  • Vanaf het moment dat alle variabelen van de reis bekend zijn, moeten alle verplichte bijkomende kosten, inclusief de kosten die lokaal worden afgerekend, in het bedrag zijn opgenomen;
  • Op het moment dat de consument de reis gaat boeken, moet het totaalbedrag van de reissom met alle elementen getoond worden. Hierbij mag onderscheid gemaakt worden tussen het bedrag dat meteen betaald moet worden en het bedrag dat ter plaatse wordt afgerekend;
  • De getoonde prijs waarmee de consument wordt uitgenodigd om op het aanbod te klikken moet in voldoende mate beschikbaar en te boeken zijn (dus geen ‘lokkertjes’).
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, prijzen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...