Geplaatst op: 09-08-2023
Auteur: Redactie
NRIT

ACM waarschuwt aanbieders van pakketreizen

ACM waarschuwt aanbieders van pakketreizen
Afbeelding van Stefan Schweihofer via Pixabay

Elf grote aanbieders van pakketreizen moeten hun prijzen van de ACM duidelijker vermelden. Zij maken de verplichte bijkomende kosten niet goed duidelijk. Zij krijgen acht weken de tijd om verbeteringen door te voeren. Als ze dan nog niet aan de wet voldoen, gaat de ACM sanctioneren.

Elf aanbieders van pakketreizen die de wet overtreden lijkt weinig maar de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twaalf grote aanbieders van pakketreizen gecontroleerd. Slechts één aanbieder werkte volgens de wettelijke eisen. Bij 11 aanbieders heeft zij tekortkomingen geconstateerd, zoals het niet duidelijk vermelden van verplichte bijkomende kosten. Ook zijn er enkele aanbieders waarbij de prijs gedurende het boekingsproces wijzigt en de reis dus niet voor de eerder vermelde prijs te boeken was.

Laatste waarschuwing

De wet is hierover duidelijk. Alle kosten van een aankoop dienen vooraf duidelijk en ondubbelzinnig vermeld worden. Gebeurt dit niet dan is er sprake van misleiding. Als dat het geval is, kan de ACM handhavend optreden. De reisaanbieders krijgen nu een laatste termijn om hun prijsvermeldingen aan te passen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten: "De prijs is voor de consument een van de belangrijkste criteria bij zijn keuze. Met duidelijke prijzen waarin alle verplichte kosten zitten, kunnen consumenten de verschillende reisaanbiedingen goed vergelijken. We willen voorkomen dat zij aan het eind van het boekingsproces óf zelfs op hun reisbestemming geconfronteerd worden met onverwachte kosten. Wij verwachten van alle partijen dat zij hun prijzen inclusief alle verplichte kosten vermelden en dat het aanbod ook te boeken is voor de aangegeven prijs. De branche is nu aan zet om te laten zien dat zij hun klanten op dit punt serieus nemen.”

Uitgangspunten prijzen reisbranche

De ACM heeft alle 12 reisaanbieders een brief gestuurd met hun resultaten, wat er eventueel aangepast moet worden, en nogmaals de belangrijkste regels voor juiste en duidelijke prijzen op een rij gezet:

  • Lokale of variabele kosten die pas bekend zijn als alle variabelen zijn ingevuld (bijvoorbeeld de reisdatum of de omvang van het reisgezelschap) moeten meteen bij de totaalprijs in één extra regel en in één bedrag duidelijk zichtbaar vermeld worden. De kosten mogen niet worden verstopt onder een i-tje en moeten op dezelfde manier getoond worden als de prijs;
  • Vanaf het moment dat alle variabelen van de reis bekend zijn, moeten alle verplichte bijkomende kosten, inclusief de kosten die lokaal worden afgerekend, in het bedrag zijn opgenomen;
  • Op het moment dat de consument de reis gaat boeken, moet het totaalbedrag van de reissom met alle elementen getoond worden. Hierbij mag onderscheid gemaakt worden tussen het bedrag dat meteen betaald moet worden en het bedrag dat ter plaatse wordt afgerekend;
  • De getoonde prijs waarmee de consument wordt uitgenodigd om op het aanbod te klikken moet in voldoende mate beschikbaar en te boeken zijn (dus geen ‘lokkertjes’).
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, prijzen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.