Hoge waardering en veel bezoek voor Van Gogh Village Museum
Het vernieuwde Van Gogh Village Museum heeft in de eerste drie maanden na de opening met gemiddeld 4.500 bezoekers per maand tweemaal zoveel bezoekers behaald als het oude museum. Dat is ruim boven de prognose. Ook de waardering is met een 9+ erg hoog en op Google krijgt het museum vijf sterren.
Directeur Simone van der Heiden zag in de eerste weken vooral veel bewoners uit de directe omgeving op bezoek komen. "De laatste weken zijn het vooral vakantiegangers die het nieuwe museum weten te vinden. En die komen zowel uit de regio als uit het buitenland”, aldus Simone van der Heiden.
Bezoekers kijken na bezoek anders naar Van Gogh
Nog belangrijker voor het museum is dat uit lopend onderzoek blijk dat tweederde van de bezoekers vindt dat het Van Gogh Village Nuenen erin slaagt het verhaal achter de meester te laten zien. Bezoekers gaan daardoor met vernieuwde interesse naar zijn werken kijken.
Uit het waarderingsonderzoek dat medio september wordt afgerond blijkt vooral dat het publiek erg enthousiast is over de nieuwe film Becoming Vincent en de reconstructie van het aardappeleters-huisje. Ruim een derde van de bezoekers geeft aan het aardappeletershuisje in het museum interessant te vinden omdat men er zelf in plaats kan nemen. Deze reconstructie is dankzij de samenwerking met het Van Gogh Museum Amsterdam en ASML in het museum geplaatst. Eerder was het huisje onderdeel van een tentoonstelling over Vincents Brabantse jaren in het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Nuenen profiteert
Ruim 90% van de museumbezoekers gaan na hun bezoek het dorp in om de Van Gogh Monumenten te bekijken, de wandelroute te lopen of het centrum te bezoeken. Van der Heiden is hier blij mee omdat daar de horeca en middenstand direct van profiteert.