Geplaatst op: 11-08-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Elektrisch vliegen vanaf Rotterdam The Hague

Elektrisch vliegen vanaf Rotterdam The Hague
Bron: Rotterdam The Hague Airport

Het zijn hele kleine stapjes naar elektisch vliegen die worden genomen. Maar toch. Het is er eentje. Vanaf Rotterdam The Hague Airport gaat een elektrisch lesvliegtuig opereren. Daarvoor moest er wel heel wat gebeuren.

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft dat samen met de Rotterdamsche Aero Club (RAC) en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gerealiseerd. De elektrische laadvoorziening is mede mogelijk gemaakt door EU-subsidie vanuit het TULIPS Green Airports programma, waar RTHA en NLR bij betrokken zijn.

Elektrische laadvoorziening

Op de luchthaven is een elektrische laadvoorziening gerealiseerd die het mogelijk maakt om het eerste volledig elektrische vliegtuig, de Velis Electro van de Sloveense vliegtuigfabrikant Pipistrel, op te laden. NLR heeft zijn elektrische Pipistrel Velis Electro beschikbaar gesteld aan de RAC om vliegers ervaring op te laten doen met elektrisch vliegen. Voor NLR biedt deze samenwerking tevens de gelegenheid om data te verzamelen ten behoeve van onderzoek naar elektrisch vliegen. Daarnaast willen RTHA en NLR de kleine luchtvaart stimuleren om elektrisch te gaan vliegen. Om het elektrisch vliegen te stimuleren zal RTHA tot 1 januari 2025 geen landingsgelden in rekening brengen voor vluchten die volledig elektrisch worden uitgevoerd.

Verduurzaming van de luchtvaart

Voor RTHA is de realisatie van de laadvoorziening onderdeel van een grotere ambitie. In het jaar 2022 waren er op de luchthaven 17.863 vliegtuigbewegingen in de categorie lesvluchten. Deze vluchten betreffen kleinere vliegtuigen met een relatief korte vluchtduur. Dat zijn bij uitstek vluchten die op termijn geëlektrificeerd kunnen worden op RTHA. "De realisatie van de laadvoorziening bij de RAC is het startpunt. We zien elektrisch vliegen als één van de verduurzamingsoplossingen voor de luchtvaart. Als luchthaven leren we wat er nodig is op het gebied van infrastructuur, brandveiligheid en operatie. Dit om invulling te geven aan de transitieperiode waar we inzitten en om klaar te zijn voor andere type elektrische vliegtuigen, zoals de elektrische variant van de Diamond DA40 die recent in Oostenrijk haar eerste vlucht heeft gemaakt”, aldus Daan van Dijk, Innovator op RTHA.

Samenwerking RTHA, RAC en NLR

De RAC is al een aantal jaren sterk geïnteresseerd in de mogelijkheden om in de nabije toekomst elektrisch te gaan vliegen en dat in het opleidingsprogramma voor aankomende vliegers op te nemen. De RAC hoopt dat eind 2024 meer nieuwe types elektrische lesvliegtuigen ingezet kunnen als de certificeringen van de luchtvaartauthoriteiten rond zijn.

NLR richt zich op innovaties en advisering voor de verduurzaming van civiele luchtvaartoperaties om klimaatdoelstellingen te kunnen behalen. De inzet van de Pipistrel PH-NLX is een duidelijk voorbeeld hoe zij ondersteuning kan bieden bij de introductie van een nieuwe vorm van dienstverlening op RTHA.

Batterij elektrische luchtvaart is bij uitstek geschikt voor kleine luchtvaart en korte afstanden, wat een significant deel van de vliegtuigbewegingen op RTHA is. Voor vluchten met grotere vliegtuigen op langere afstand werkt RTHA met partners aan projecten op het gebied van waterstof en SAF (Sustainable Aviation Fuel).

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, vliegtuigen, elektrisch vliegen, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...