Geplaatst op: 21-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22
Overheid moet voorwaarden scheppen voor vrijetijdsbesteding.

Nu de verkiezingsstrijd losbarst na de zomervakantie, zet brancheorganisatie Gastvrij Nederland in op artikel 22 van de grondwet. Daarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.

Gastvrij Nederland stelde er een manifest voor samen met als uitgangspunt artikel 22. Dit artikel werd voor het eerst prominent naar voren geschoven in de verkiezingsstrijd van de Provinciale Staten van 15 maart van dit jaar.

Het manifest start met artikel 22 en reikt 9 wensen aan die de overheid kan faciliteren.

Artikel 22 van onze grondwet stelt dat de overheid ‘voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.’ Terecht, want onderzoek van CELTH uit 20211 toont aan dat de gastvrijheidssector in brede zin een belangrijke bijdrage levert aan ons welzijn(1). Ontmoetingen, bezoek, zingeving, beweging en opdoen van kennis en innovatie leiden tot sociale cohesie. De sector is ook economisch van betekenis(2):

 

• 1 op de 13 banen is gerelateerd aan toerisme en gastvrijheid.

• Er zijn 813.000 mensen werkzaam in de gastvrijheidssector.

• In 2019 is een omzet gerealiseerd van 91,2 miljard euro.

• Aandeel van 4,4% in ons Bruto Nationaal Product.

 

Hoewel deze cijfers een mooi beeld geven, staat de sector - nog herstellende van de coronapandemie – tegelijkertijd voor grote uitdagingen. Denk hierbij aan de inflatie, personeelstekorten en de geopolitieke situatie die wereldwijd voor onzekerheid binnen de reisbranche zorgt.

 

Onze ambities zijn desalniettemin groot. Zo zet de sector in op de energietransitie en wordt gewerkt aan een inhoudelijke publiek-private agenda. De gastvrijheidssector speelt een essentiële rol binnen de Nederlandse maatschappij en mag niet ontbreken in uw verkiezingsprogramma. De sector verdient nationale regie en daadkracht.

 

Geef recreatie, verblijf en toerisme dan ook een volwaardige plek in het economisch beleid en zet hierbij in op spreiding (gebaseerd op regionale draagkracht en draagvlak).

 

Bewerkstellig deze spreiding door robuust bestemmingsmanagement en de inzet van Regio Deals(3). In aanvulling hierop geven wij u ook graag 9 aandachtspunten mee:

 

1. Zorg voor interdepartementale coördinatie van de vele beleidsterreinen die spelen in de sector zoals natuur, ruimtelijke inrichting, mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse zaken. Door in te zetten op interbestuurlijke samenwerking wordt recht gedaan aan bewoners, bezoekers en bedrijven.

 

2. Blijf investeren in de bestemming Nederland. De binnenlandse markt biedt grote potentie om omzet te genereren en zo een bijdrage te leveren aan welzijn, welvaart en vestigingsklimaat. Realiseer hierbij spreiding over seizoenen en plaatsen.

 

3. Stimuleer de komst van wetenschappelijke congressen naar Nederland vanwege het essentiële belang voor de kenniseconomie en katalysatorrol voor maatschappelijke ontwikkelingen. Congressen dragen bij aan het imago van Nederland als kennisland waarmee zij van groot belang zijn voor onze kennisinstellingen en onder meer het vestigingsklimaat en het aantrekken van talent.

 

4. Werk aan een toekomstbestendige, duurzame sector die bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Maak de uitvoering van het klimaatakkoord en de verduurzamingsopgave voor ondernemers uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar. Zet in op slimmer reizen en maak de gastvrijheidssector goed bereikbaar met het OV. Faciliteer de komst van een volwaardig programmabureau om de plannen van de Taskforce Gastvrijheidssector te laten slagen.

 

5. Vergroot het aanpassingsvermogen van bedrijven gelet op het veelal seizoensmatige karakter van onze sector. Zet in op duurzame en flexibele arbeidsinzet waar recht wordt gedaan aan seizoenwerkers (als scholieren en studenten), werknemers, zzp’ers en ondernemer/opdrachtgevers. Waak voor het creëren van een papieren tijger.

 

6. Borg voldoende fysieke ruimte om te ondernemen op die plekken waar dit niet leidt tot een verdere druk op de natuur en de leefbaarheid. In de schaarse ontwikkelruimte dient uitgangspunt te zijn een verantwoorde verdeling tussen wonen, werken, recreëren en natuur.

 

7. Versterk de aansluiting van het mkb op het instrumentarium voor innovatie en verduurzaming. Onder meer uit het rapport ‘Onderzoek aansluiting regelingen op behoeften gastvrijheidssector t.a.v. innovatie, verduurzaming en digitalisering’4 blijkt dat hier nog een wereld te winnen valt. Het ministerie van EZK kan hier via de RVO, alsmede met het aanstellen van een Staatssecretaris voor Toerisme in samenwerking met de sector een grotere rol in spelen.

 

8. Geef recreatie en toerisme een rol in de verduurzaming van gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van vrijkomende landbouwarealen voor recreatieve gebiedsontwikkeling en agrotoerisme. Zorg voor een goede uitvoering van de Agenda Natuurinclusief (onderdeel van het Programma Natuur uit de Structurele aanpak stikstof), waar de Gastvrijheidssector aan deelneemt.

 

9. Faciliteer de toegang tot Europese fondsen, zoals het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling voor duurzame projecten, het Europees Fonds voor Sociale Zaken en fondsen uit het EU-programma "Herstel van COVID-19 door Duurzame Groei van Toerisme en Steun aan MKB". Zet bij nieuwe Europese aanbestedingen en fondsen in op brede voorwaarden die het mogelijk maken voor de toerismesector om deel te nemen.


Bronnen:

1 https://www.celth.nl/projecten/maatschappelijk-belang-van-toerisme-en-recreatie

2 Centraal Bureau voor de Statistiek, 2019 (postcoronacijfers zijn nog niet vastgesteld).

3 Bestemmingsmanagement is een integrale aanpak voor een zo groot mogelijke positieve impact van bezoek op een stad of regio op sociaal, ecologisch en economisch gebied.

 

Trefwoorden: Gastvrij Nederland, verkiezingen, politiek, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...