Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22
Nu de verkiezingsstrijd losbarst na de zomervakantie, zet brancheorganisatie
Gastvrij Nederland in op artikel 22 van de grondwet. Daarin staat dat de overheid
voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.
Gastvrij Nederland stelde er een manifest voor samen met als uitgangspunt
artikel 22. Dit artikel werd voor het eerst prominent naar voren geschoven in de
verkiezingsstrijd van de Provinciale Staten van 15 maart van dit jaar.
Het manifest start met artikel 22 en reikt 9 wensen aan die de overheid kan
faciliteren.
Artikel 22 van onze grondwet stelt dat de overheid ‘voorwaarden
schept voor vrijetijdsbesteding.’ Terecht, want onderzoek van CELTH uit 20211 toont
aan dat de gastvrijheidssector in brede zin een belangrijke bijdrage levert aan
ons welzijn(1). Ontmoetingen, bezoek, zingeving, beweging en opdoen van kennis en
innovatie leiden tot sociale cohesie. De sector is ook economisch van betekenis(2):
• 1 op de 13 banen is gerelateerd aan toerisme en
gastvrijheid.
• Er zijn 813.000 mensen werkzaam in de gastvrijheidssector.
• In 2019 is een omzet gerealiseerd van 91,2 miljard euro.
• Aandeel van 4,4% in ons Bruto Nationaal Product.
Hoewel deze cijfers een mooi beeld geven, staat de sector -
nog herstellende van de coronapandemie – tegelijkertijd voor grote uitdagingen.
Denk hierbij aan de inflatie, personeelstekorten en de geopolitieke situatie
die wereldwijd voor onzekerheid binnen de reisbranche zorgt.
Onze ambities zijn desalniettemin groot. Zo zet de sector in
op de energietransitie en wordt gewerkt aan een inhoudelijke publiek-private
agenda. De gastvrijheidssector speelt een essentiële rol binnen de Nederlandse
maatschappij en mag niet ontbreken in uw verkiezingsprogramma. De sector
verdient nationale regie en daadkracht.
Geef recreatie, verblijf en toerisme dan ook een volwaardige
plek in het economisch beleid en zet hierbij in op spreiding (gebaseerd op
regionale draagkracht en draagvlak).
Bewerkstellig deze spreiding door robuust
bestemmingsmanagement en de inzet van Regio Deals(3). In aanvulling hierop geven
wij u ook graag 9 aandachtspunten mee:
1. Zorg voor interdepartementale coördinatie van de vele
beleidsterreinen die spelen in de sector zoals natuur, ruimtelijke inrichting,
mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse
zaken. Door in te zetten op interbestuurlijke samenwerking wordt recht gedaan
aan bewoners, bezoekers en bedrijven.
2. Blijf investeren in de bestemming Nederland. De
binnenlandse markt biedt grote potentie om omzet te genereren en zo een
bijdrage te leveren aan welzijn, welvaart en vestigingsklimaat. Realiseer
hierbij spreiding over seizoenen en plaatsen.
3. Stimuleer de komst van wetenschappelijke congressen naar
Nederland vanwege het essentiële belang voor de kenniseconomie en
katalysatorrol voor maatschappelijke ontwikkelingen. Congressen dragen bij aan
het imago van Nederland als kennisland waarmee zij van groot belang zijn voor
onze kennisinstellingen en onder meer het vestigingsklimaat en het aantrekken
van talent.
4. Werk aan een toekomstbestendige, duurzame sector die
bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties.
Maak de uitvoering van het klimaatakkoord en de verduurzamingsopgave voor
ondernemers uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar. Zet in op slimmer reizen en
maak de gastvrijheidssector goed bereikbaar met het OV. Faciliteer de komst van
een volwaardig programmabureau om de plannen van de Taskforce
Gastvrijheidssector te laten slagen.
5. Vergroot het aanpassingsvermogen van bedrijven gelet op
het veelal seizoensmatige karakter van onze sector. Zet in op duurzame en
flexibele arbeidsinzet waar recht wordt gedaan aan seizoenwerkers (als
scholieren en studenten), werknemers, zzp’ers en ondernemer/opdrachtgevers.
Waak voor het creëren van een papieren tijger.
6. Borg voldoende fysieke ruimte om te ondernemen op die
plekken waar dit niet leidt tot een verdere druk op de natuur en de
leefbaarheid. In de schaarse ontwikkelruimte dient uitgangspunt te zijn een
verantwoorde verdeling tussen wonen, werken, recreëren en natuur.
7. Versterk de aansluiting van het mkb op het
instrumentarium voor innovatie en verduurzaming. Onder meer uit het rapport ‘Onderzoek
aansluiting regelingen op behoeften gastvrijheidssector t.a.v. innovatie,
verduurzaming en digitalisering’4 blijkt dat hier nog een wereld te winnen
valt. Het ministerie van EZK kan hier via de RVO, alsmede met het aanstellen
van een Staatssecretaris voor Toerisme in samenwerking met de sector een
grotere rol in spelen.
8. Geef recreatie en toerisme een rol in de verduurzaming
van gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van vrijkomende
landbouwarealen voor recreatieve gebiedsontwikkeling en agrotoerisme. Zorg voor
een goede uitvoering van de Agenda Natuurinclusief (onderdeel van het Programma
Natuur uit de Structurele aanpak stikstof), waar de Gastvrijheidssector aan
deelneemt.
9. Faciliteer de toegang tot Europese fondsen, zoals het
Europees Fonds voor regionale ontwikkeling voor duurzame projecten, het
Europees Fonds voor Sociale Zaken en fondsen uit het EU-programma "Herstel van
COVID-19 door Duurzame Groei van Toerisme en Steun aan MKB". Zet bij nieuwe
Europese aanbestedingen en fondsen in op brede voorwaarden die het mogelijk
maken voor de toerismesector om deel te nemen.
Bronnen:
1 https://www.celth.nl/projecten/maatschappelijk-belang-van-toerisme-en-recreatie
2 Centraal Bureau voor de Statistiek, 2019
(postcoronacijfers zijn nog niet vastgesteld).
3 Bestemmingsmanagement is een integrale aanpak voor een zo
groot mogelijke positieve impact van bezoek op een stad of regio op sociaal,
ecologisch en economisch gebied.