Geplaatst op: 21-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22
Overheid moet voorwaarden scheppen voor vrijetijdsbesteding.

Nu de verkiezingsstrijd losbarst na de zomervakantie, zet brancheorganisatie Gastvrij Nederland in op artikel 22 van de grondwet. Daarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.

Gastvrij Nederland stelde er een manifest voor samen met als uitgangspunt artikel 22. Dit artikel werd voor het eerst prominent naar voren geschoven in de verkiezingsstrijd van de Provinciale Staten van 15 maart van dit jaar.

Het manifest start met artikel 22 en reikt 9 wensen aan die de overheid kan faciliteren.

Artikel 22 van onze grondwet stelt dat de overheid ‘voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.’ Terecht, want onderzoek van CELTH uit 20211 toont aan dat de gastvrijheidssector in brede zin een belangrijke bijdrage levert aan ons welzijn(1). Ontmoetingen, bezoek, zingeving, beweging en opdoen van kennis en innovatie leiden tot sociale cohesie. De sector is ook economisch van betekenis(2):

 

• 1 op de 13 banen is gerelateerd aan toerisme en gastvrijheid.

• Er zijn 813.000 mensen werkzaam in de gastvrijheidssector.

• In 2019 is een omzet gerealiseerd van 91,2 miljard euro.

• Aandeel van 4,4% in ons Bruto Nationaal Product.

 

Hoewel deze cijfers een mooi beeld geven, staat de sector - nog herstellende van de coronapandemie – tegelijkertijd voor grote uitdagingen. Denk hierbij aan de inflatie, personeelstekorten en de geopolitieke situatie die wereldwijd voor onzekerheid binnen de reisbranche zorgt.

 

Onze ambities zijn desalniettemin groot. Zo zet de sector in op de energietransitie en wordt gewerkt aan een inhoudelijke publiek-private agenda. De gastvrijheidssector speelt een essentiële rol binnen de Nederlandse maatschappij en mag niet ontbreken in uw verkiezingsprogramma. De sector verdient nationale regie en daadkracht.

 

Geef recreatie, verblijf en toerisme dan ook een volwaardige plek in het economisch beleid en zet hierbij in op spreiding (gebaseerd op regionale draagkracht en draagvlak).

 

Bewerkstellig deze spreiding door robuust bestemmingsmanagement en de inzet van Regio Deals(3). In aanvulling hierop geven wij u ook graag 9 aandachtspunten mee:

 

1. Zorg voor interdepartementale coördinatie van de vele beleidsterreinen die spelen in de sector zoals natuur, ruimtelijke inrichting, mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse zaken. Door in te zetten op interbestuurlijke samenwerking wordt recht gedaan aan bewoners, bezoekers en bedrijven.

 

2. Blijf investeren in de bestemming Nederland. De binnenlandse markt biedt grote potentie om omzet te genereren en zo een bijdrage te leveren aan welzijn, welvaart en vestigingsklimaat. Realiseer hierbij spreiding over seizoenen en plaatsen.

 

3. Stimuleer de komst van wetenschappelijke congressen naar Nederland vanwege het essentiële belang voor de kenniseconomie en katalysatorrol voor maatschappelijke ontwikkelingen. Congressen dragen bij aan het imago van Nederland als kennisland waarmee zij van groot belang zijn voor onze kennisinstellingen en onder meer het vestigingsklimaat en het aantrekken van talent.

 

4. Werk aan een toekomstbestendige, duurzame sector die bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Maak de uitvoering van het klimaatakkoord en de verduurzamingsopgave voor ondernemers uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar. Zet in op slimmer reizen en maak de gastvrijheidssector goed bereikbaar met het OV. Faciliteer de komst van een volwaardig programmabureau om de plannen van de Taskforce Gastvrijheidssector te laten slagen.

 

5. Vergroot het aanpassingsvermogen van bedrijven gelet op het veelal seizoensmatige karakter van onze sector. Zet in op duurzame en flexibele arbeidsinzet waar recht wordt gedaan aan seizoenwerkers (als scholieren en studenten), werknemers, zzp’ers en ondernemer/opdrachtgevers. Waak voor het creëren van een papieren tijger.

 

6. Borg voldoende fysieke ruimte om te ondernemen op die plekken waar dit niet leidt tot een verdere druk op de natuur en de leefbaarheid. In de schaarse ontwikkelruimte dient uitgangspunt te zijn een verantwoorde verdeling tussen wonen, werken, recreëren en natuur.

 

7. Versterk de aansluiting van het mkb op het instrumentarium voor innovatie en verduurzaming. Onder meer uit het rapport ‘Onderzoek aansluiting regelingen op behoeften gastvrijheidssector t.a.v. innovatie, verduurzaming en digitalisering’4 blijkt dat hier nog een wereld te winnen valt. Het ministerie van EZK kan hier via de RVO, alsmede met het aanstellen van een Staatssecretaris voor Toerisme in samenwerking met de sector een grotere rol in spelen.

 

8. Geef recreatie en toerisme een rol in de verduurzaming van gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van vrijkomende landbouwarealen voor recreatieve gebiedsontwikkeling en agrotoerisme. Zorg voor een goede uitvoering van de Agenda Natuurinclusief (onderdeel van het Programma Natuur uit de Structurele aanpak stikstof), waar de Gastvrijheidssector aan deelneemt.

 

9. Faciliteer de toegang tot Europese fondsen, zoals het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling voor duurzame projecten, het Europees Fonds voor Sociale Zaken en fondsen uit het EU-programma "Herstel van COVID-19 door Duurzame Groei van Toerisme en Steun aan MKB". Zet bij nieuwe Europese aanbestedingen en fondsen in op brede voorwaarden die het mogelijk maken voor de toerismesector om deel te nemen.


Bronnen:

1 https://www.celth.nl/projecten/maatschappelijk-belang-van-toerisme-en-recreatie

2 Centraal Bureau voor de Statistiek, 2019 (postcoronacijfers zijn nog niet vastgesteld).

3 Bestemmingsmanagement is een integrale aanpak voor een zo groot mogelijke positieve impact van bezoek op een stad of regio op sociaal, ecologisch en economisch gebied.

 

Trefwoorden: Gastvrij Nederland, verkiezingen, politiek, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...