Geplaatst op: 21-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22

Gastvrij Nederland zet voor de verkiezingen in op artikel 22
Overheid moet voorwaarden scheppen voor vrijetijdsbesteding.

Nu de verkiezingsstrijd losbarst na de zomervakantie, zet brancheorganisatie Gastvrij Nederland in op artikel 22 van de grondwet. Daarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.

Gastvrij Nederland stelde er een manifest voor samen met als uitgangspunt artikel 22. Dit artikel werd voor het eerst prominent naar voren geschoven in de verkiezingsstrijd van de Provinciale Staten van 15 maart van dit jaar.

Het manifest start met artikel 22 en reikt 9 wensen aan die de overheid kan faciliteren.

Artikel 22 van onze grondwet stelt dat de overheid ‘voorwaarden schept voor vrijetijdsbesteding.’ Terecht, want onderzoek van CELTH uit 20211 toont aan dat de gastvrijheidssector in brede zin een belangrijke bijdrage levert aan ons welzijn(1). Ontmoetingen, bezoek, zingeving, beweging en opdoen van kennis en innovatie leiden tot sociale cohesie. De sector is ook economisch van betekenis(2):

 

• 1 op de 13 banen is gerelateerd aan toerisme en gastvrijheid.

• Er zijn 813.000 mensen werkzaam in de gastvrijheidssector.

• In 2019 is een omzet gerealiseerd van 91,2 miljard euro.

• Aandeel van 4,4% in ons Bruto Nationaal Product.

 

Hoewel deze cijfers een mooi beeld geven, staat de sector - nog herstellende van de coronapandemie – tegelijkertijd voor grote uitdagingen. Denk hierbij aan de inflatie, personeelstekorten en de geopolitieke situatie die wereldwijd voor onzekerheid binnen de reisbranche zorgt.

 

Onze ambities zijn desalniettemin groot. Zo zet de sector in op de energietransitie en wordt gewerkt aan een inhoudelijke publiek-private agenda. De gastvrijheidssector speelt een essentiële rol binnen de Nederlandse maatschappij en mag niet ontbreken in uw verkiezingsprogramma. De sector verdient nationale regie en daadkracht.

 

Geef recreatie, verblijf en toerisme dan ook een volwaardige plek in het economisch beleid en zet hierbij in op spreiding (gebaseerd op regionale draagkracht en draagvlak).

 

Bewerkstellig deze spreiding door robuust bestemmingsmanagement en de inzet van Regio Deals(3). In aanvulling hierop geven wij u ook graag 9 aandachtspunten mee:

 

1. Zorg voor interdepartementale coördinatie van de vele beleidsterreinen die spelen in de sector zoals natuur, ruimtelijke inrichting, mobiliteit, gezondheid, vestigingsklimaat, cultuur, sport en buitenlandse zaken. Door in te zetten op interbestuurlijke samenwerking wordt recht gedaan aan bewoners, bezoekers en bedrijven.

 

2. Blijf investeren in de bestemming Nederland. De binnenlandse markt biedt grote potentie om omzet te genereren en zo een bijdrage te leveren aan welzijn, welvaart en vestigingsklimaat. Realiseer hierbij spreiding over seizoenen en plaatsen.

 

3. Stimuleer de komst van wetenschappelijke congressen naar Nederland vanwege het essentiële belang voor de kenniseconomie en katalysatorrol voor maatschappelijke ontwikkelingen. Congressen dragen bij aan het imago van Nederland als kennisland waarmee zij van groot belang zijn voor onze kennisinstellingen en onder meer het vestigingsklimaat en het aantrekken van talent.

 

4. Werk aan een toekomstbestendige, duurzame sector die bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Maak de uitvoering van het klimaatakkoord en de verduurzamingsopgave voor ondernemers uitvoerbaar, haalbaar en betaalbaar. Zet in op slimmer reizen en maak de gastvrijheidssector goed bereikbaar met het OV. Faciliteer de komst van een volwaardig programmabureau om de plannen van de Taskforce Gastvrijheidssector te laten slagen.

 

5. Vergroot het aanpassingsvermogen van bedrijven gelet op het veelal seizoensmatige karakter van onze sector. Zet in op duurzame en flexibele arbeidsinzet waar recht wordt gedaan aan seizoenwerkers (als scholieren en studenten), werknemers, zzp’ers en ondernemer/opdrachtgevers. Waak voor het creëren van een papieren tijger.

 

6. Borg voldoende fysieke ruimte om te ondernemen op die plekken waar dit niet leidt tot een verdere druk op de natuur en de leefbaarheid. In de schaarse ontwikkelruimte dient uitgangspunt te zijn een verantwoorde verdeling tussen wonen, werken, recreëren en natuur.

 

7. Versterk de aansluiting van het mkb op het instrumentarium voor innovatie en verduurzaming. Onder meer uit het rapport ‘Onderzoek aansluiting regelingen op behoeften gastvrijheidssector t.a.v. innovatie, verduurzaming en digitalisering’4 blijkt dat hier nog een wereld te winnen valt. Het ministerie van EZK kan hier via de RVO, alsmede met het aanstellen van een Staatssecretaris voor Toerisme in samenwerking met de sector een grotere rol in spelen.

 

8. Geef recreatie en toerisme een rol in de verduurzaming van gebieden. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van vrijkomende landbouwarealen voor recreatieve gebiedsontwikkeling en agrotoerisme. Zorg voor een goede uitvoering van de Agenda Natuurinclusief (onderdeel van het Programma Natuur uit de Structurele aanpak stikstof), waar de Gastvrijheidssector aan deelneemt.

 

9. Faciliteer de toegang tot Europese fondsen, zoals het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling voor duurzame projecten, het Europees Fonds voor Sociale Zaken en fondsen uit het EU-programma "Herstel van COVID-19 door Duurzame Groei van Toerisme en Steun aan MKB". Zet bij nieuwe Europese aanbestedingen en fondsen in op brede voorwaarden die het mogelijk maken voor de toerismesector om deel te nemen.


Bronnen:

1 https://www.celth.nl/projecten/maatschappelijk-belang-van-toerisme-en-recreatie

2 Centraal Bureau voor de Statistiek, 2019 (postcoronacijfers zijn nog niet vastgesteld).

3 Bestemmingsmanagement is een integrale aanpak voor een zo groot mogelijke positieve impact van bezoek op een stad of regio op sociaal, ecologisch en economisch gebied.

 

Trefwoorden: Gastvrij Nederland, verkiezingen, politiek, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...