Unigarant (ANWB) stopt voorlopig met verzekeringen voor fatbikes
De e-bike is heel normaal in het landschap maar daar kwam al snel de fatbike
bij. Dat type fiets is zo gewild dat het deze fietsen vaak gestolen worden. De
verzekeraar van ANWB, verzekeringsbedrijf Unigarant, stopt voorlopig met het
aanbieden van fatbike verzekeringen.
Unigarant stopt vanaf 6 september 2023 met het verzekeren van fatbikes. De
redenen hiervoor zijn de extreem hoge diefstalcijfers en de trend om fatbikes
technisch aan te passen. In normale woorden, de fatbikes worden vaak opgevoerd.
Het besluit is nodig om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. De komende
tijd gaat Unigarant onderzoeken hoe fatbikes in de toekomst toch op een
verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Bestaande klanten krijgen
bericht per wanneer de lopende verzekering wordt beëindigd.
Je fatbike wordt gestolen, maar wanneer?
Het aantal verzekerde fatbikes bij Unigarant - dat de
verzekering verkoopt onder het label ANWB - is sinds de invoering van de
helmplicht voor snorfietsen snel gegroeid. De fiets met dikke banden is voor
veel mensen een goed alternatief. De keerzijde van de populariteit is grote
diefstalgevoeligheid. In sommige delen van Nederland is de kans op diefstal
zelfs zo groot, dat het niet de vraag is óf, maar wanneer je fatbike gestolen
wordt.
Floor van Workum, CEO Unigarant en ANWB Verzekeren: "We vinden het spijtig dat we dit besluit moeten nemen. Op dit moment hebben we echter geen andere keuze. De diefstalcijfers van fatbikes zijn torenhoog en om fietsverzekeringen voor eenieder betaalbaar te houden zijn we gedwongen om dit besluit te nemen.” Maar diefstal van fietsen vormt een groot probleem.
"Het diefstalprobleem beperkt zich niet alleen tot fatbikes,”
gaat van Workum verder. "Om te voorkomen dat we in de toekomst dit soort
beslissingen vaker moeten nemen, hebben we als ANWB het initiatief genomen tot
een branchebrede systeemaanpak fietsdiefstal. Hierin werken stakeholders samen
op meerdere fronten tegelijk aan oplossingen van registratie, data-uitwisseling
en beveiliging.”
Opvoeren en grote financiële impact
Daarnaast worden veel fatbikes na de verkoop aangepast,
bijvoorbeeld door een gashendel aan te brengen, de fatbike op te voeren of
beide. Dit vergroot het risico op schade en onveilige verkeerssituaties. Door
de toevoeging van een gashendel of het opvoeren, krijgen deze fietsen de
kenmerken van een snorfiets en mogen ze zonder kenteken niet de openbare weg
op. Ongevallen met zulke motorrijtuigen zijn niet verzekerd via de
aansprakelijkheidsverzekering van de bestuurder en kunnen daardoor grote
financiële impact hebben.
Floor van Workum: "Als dochter van de ANWB vinden we
het massaal opvoeren en ombouwen van fatbikes een gevaarlijke trend. Want naast
de financiële aansprakelijkheidsrisico’s die het met zich meebrengt, zorgt het
ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook
een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe
fatbikeverzekering gaan ontwikkelen."
Aangepaste verzekering
De komende tijd gaat de Unigarant onderzoeken hoe fatbikes
toch op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Denk daarbij niet
alleen aan een passende premie, maar bijvoorbeeld ook aan beveiligings- en
stallingseisen.