Geplaatst op: 22-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Unigarant (ANWB) stopt voorlopig met verzekeringen voor fatbikes

Unigarant (ANWB) stopt voorlopig met verzekeringen voor fatbikes
Unigarant zoekt nieuwe vorm van verzekering voor fatbike.

De e-bike is heel normaal in het landschap maar daar kwam al snel de fatbike bij. Dat type fiets is zo gewild dat het deze fietsen vaak gestolen worden. De verzekeraar van ANWB, verzekeringsbedrijf Unigarant, stopt voorlopig met het aanbieden van fatbike verzekeringen.

Unigarant stopt vanaf 6 september 2023 met het verzekeren van fatbikes. De redenen hiervoor zijn de extreem hoge diefstalcijfers en de trend om fatbikes technisch aan te passen. In normale woorden, de fatbikes worden vaak opgevoerd. Het besluit is nodig om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. De komende tijd gaat Unigarant onderzoeken hoe fatbikes in de toekomst toch op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Bestaande klanten krijgen bericht per wanneer de lopende verzekering wordt beëindigd. 


Je fatbike wordt gestolen, maar wanneer?

Het aantal verzekerde fatbikes bij Unigarant - dat de verzekering verkoopt onder het label ANWB -  is sinds de invoering van de helmplicht voor snorfietsen snel gegroeid. De fiets met dikke banden is voor veel mensen een goed alternatief. De keerzijde van de populariteit is grote diefstalgevoeligheid. In sommige delen van Nederland is de kans op diefstal zelfs zo groot, dat het niet de vraag is óf, maar wanneer je fatbike gestolen wordt.


Floor van Workum, CEO Unigarant en ANWB Verzekeren: "We vinden het spijtig dat we dit besluit moeten nemen. Op dit moment hebben we echter geen andere keuze. De diefstalcijfers van fatbikes zijn torenhoog en om fietsverzekeringen voor eenieder betaalbaar te houden zijn we gedwongen om dit besluit te nemen.” Maar diefstal van fietsen vormt een groot probleem.

"Het diefstalprobleem beperkt zich niet alleen tot fatbikes,” gaat van Workum verder. "Om te voorkomen dat we in de toekomst dit soort beslissingen vaker moeten nemen, hebben we als ANWB het initiatief genomen tot een branchebrede systeemaanpak fietsdiefstal. Hierin werken stakeholders samen op meerdere fronten tegelijk aan oplossingen van registratie, data-uitwisseling en beveiliging.”


Opvoeren en grote financiële impact

Daarnaast worden veel fatbikes na de verkoop aangepast, bijvoorbeeld door een gashendel aan te brengen, de fatbike op te voeren of beide. Dit vergroot het risico op schade en onveilige verkeerssituaties. Door de toevoeging van een gashendel of het opvoeren, krijgen deze fietsen de kenmerken van een snorfiets en mogen ze zonder kenteken niet de openbare weg op. Ongevallen met zulke motorrijtuigen zijn niet verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering van de bestuurder en kunnen daardoor grote financiële impact hebben.


Floor van Workum: "Als dochter van de ANWB vinden we het massaal opvoeren en ombouwen van fatbikes een gevaarlijke trend. Want naast de financiële aansprakelijkheidsrisico’s die het met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbikeverzekering gaan ontwikkelen."


Aangepaste verzekering 

De komende tijd gaat de Unigarant onderzoeken hoe fatbikes toch op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Denk daarbij niet alleen aan een passende premie, maar bijvoorbeeld ook aan beveiligings- en stallingseisen.

 

Trefwoorden: fiets, fatbike, verzekering

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.