Met nationale visie toerisme kunnen overheden en ondernemers aan de slag
Deze week werd door brancheorganisatie Gastvrij Nederland het uitgangspunt en
wensenlijst voor een nieuw kabinet afgegeven. De basis is artikel 22 van de
Grondwet waarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor de
vrijetijdsbesteding. NRIT vroeg Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie
Nederland en directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen om een reactie wat hij
echt wil van een volgend kabinet.
Destinatie Nederland heeft meegewerkt aan de inbreng voor de
verkiezingsprogramma’s dat is vertaald naar het document waarbij artikel 22 de
basis is en 9 wensen zijn geformuleerd. Die wensen zijn niet eenvoudig te
realiseren door de nationale politiek. Onder meer is de wens tot coördinatie
tussen de departementen omdat de toeristische sector dat nodig heeft, blijkt in
de praktijk lastig. Maar ambitie is altijd goed. Wat wil Herre Dijkema écht
halen uit politiek Den Haag?
Aan de slag
"Waar het om gaat is dat de nationale overheid een visie ontwikkelt op de bestemming Nederland zodat andere, lagere overheden en ondernemers er ook mee aan de slag kunnen. Die visie ontbreekt terwijl met die visie overheden keuzes kunnen maken. Ons gevoel is dat ook ondernemers dan echt met die visie aan de slag gaan.”Bied perspectief
"De focus ligt nu teveel op de negatieve effecten van toerisme. Denk aan de plannen die er zijn in Amsterdam, Zeeland en nog meer locaties. Er zijn politici die alleen maar minder toerisme willen. Toerisme zorgt voor heel veel goede ontwikkelingen, zoals het behoud van winkels, banen en culturele voorzieningen. Het zorgt voor leefbaarheid en welvaart. Omdat er géén perspectief is, worden er op veel niveaus geen plannen gemaakt voor de ontwikkeling van de destinatie Nederland. Dat perspectief moet er komen.”Relevantie sector is duidelijk
Over de soms hoge ambities in de wensen gericht aan het komende kabinet, antwoordt Dijkema: "De dingen die we vragen, we zijn het aan onze sector verplicht hoog in te zetten. Het beeld over toerisme en recreatie is wel veranderd. Het positieve effect van corona is dat we meer op het netvlies staan als een relevante sector. Dan niet alleen als economische factor maar dat je veel goeds betekent voor de maatschappij. Je krijgt niet alles van de ene op de andere dag voor elkaar maar het verandert en er is een duidelijke voedingsbodem voor toerisme. Het belang wordt gezien en dat moeten we wel blijven aanjagen. Iedere keer zetten we stapjes en komen we dichterbij het ideaal wat we willen bereiken.”Ongelijke verdeling
Herre wil toch terugkomen op dat negatieve beeld over toerisme. "Het gaat me aan het hart dat de negatieve uitwassen zo duidelijk naar voren komen. We leveren een positieve bijdrage aan welzijn en welvaart en bedenk daarbij dat er heel veel potentie is in Nederland om (zakelijke) bezoekers te ontvangen. Dat is ook een politieke discussie. Daar worden de keuzes gemaakt. Sommige partijen vinden dat er géén ruimte meer is voor toerisme. Neem dan in ogenschouw dat toerisme ongelijk verdeeld is in Nederland. Daarom is perspectief noodzakelijk en is actie om toerisme te spreiden nodig. Als de partijen en het nieuwe kabinet een toekomstperspectief maken, willen andere overheden en ondernemers daar zeker mee aan de slag.Link naar Destinatie Nederland.