Geplaatst op: 20-08-2023
Auteur: Esther Peperkamp
Publicatie: VTS 2023-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2023-1
De essentie van vrije tijd is spel, ofwel de Homo Ludens. In dit nummer willen we teruggrijpen op dit aspect van de vrije tijd. En wat is er meer ‘spel’ dan de twee Nederlandse tradities van het circus en het carnaval? We openen dit nummer dan ook met een artikel waarin wetenschappelijk onderzoek naar het (voort)bestaan van het circus wordt gepresenteerd. De circustraditie is sterk aan verandering onderhevig. Traditionele optredens van dieren hebben hun langste tijd gehad. Maar hebben nieuwe vormen van circus kans van slagen? Cedric Stalpers en Mia Stokmans presenteren en bediscussiëren de resultaten van een enquête.

Een andere traditie waarvan het voortbestaan veel besproken wordt in de media, is uiteraard het carnaval. Geplaagd door corona mocht het dit jaar weer volop worden gevierd. Meest in het oog springend zijn de prachtige wagens waar vele uurtjes werk in zitten. Het bouwen van een dergelijke wagen is een flinke uitdaging, maar is ook een sociale gebeurtenis, zoals ondergetekende en studenten van de wetenschappelijke opleiding Leisure Studies laten zien.

Naast oude tradities ontstaan er ook nieuwe vormen van spel die sociale betekenis hebben. Angela Dimitrova vertelt over haar scriptie waarin ze onderzoek heeft gedaan naar de interacties in online games en hoe deze interacties tot het ontstaan van communities leiden. Nog meer over onderzoek in een bijdrage van Lénia Marques en Siri Driessen over CultSense, een project om culturele sensitiviteit te bevorderen. In het kader van dit project is onderzoek gedaan naar culturele sensitiviteit in de toeristische ervaring en hoe deze samenhangt met waargenomen reisvoordelen.

Waar het bij cultuurtoerisme om culturele draagkracht en duurzaamheid van de lokale cultuur gaat, gaan Joost Gieling en Tom Gosens in op de draagkracht van recreatiegebieden. De auteurs stellen een rekenmodel voor om deze draagkracht te berekenen. Is dit de weg om duurzaam toerisme te bevorderen? We willen lezers uitnodigen om hierop te reageren.

Tot slot vindt u nog twee uitgebreide beschouwingen van het recent verschenen boek ‘Het eeuwige leven van reisverhalen’ van Jaap Lengkeek.
Trefwoorden: homo ludens, spelen, spel, circus, communities, culturele sensitiviteit, cultureel toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...