Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Toeristen hebben in 2022 in totaal 95,8 miljard euro in de Nederlandse economie besteed. Dat is alweer meer dan in 2019 toen die bestedingen op 90,8 miljard lagen. Toerisme is goed voor 3,7% van de Nederlandse economie. Ook de werkgelegenheid is bijna weer op niveau.

Bestedingen

De toeristische bestedingen van Nederlanders liggen 9% boven die van 2019, die van buitenlanders lopen nog maar een kleine procent achter. Buitenlandse toeristen gaven in 2022 34,5 miljard euro uit, Nederlandse toeristen 57,7 miljard euro. De bestedingen van buitenlandse toeristen zijn inclusief de bestedingen van toeristen die niet naar Nederland reizen maar wel bij een Nederlands bedrijf een reis of vlucht boeken.

Figuur 1: Bestedingen van toeristen in de Nederlandse economie, 2019-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Aandeel economie

Het aandeel dat toerisme heeft in de Nederlandse economie groeide naar 3,7%. Dat is lager dan in 2019 toen dat aandeel op 4,4% lag. Maar wel flink hoger dan de jaren 2020-2021 toen het belang van toerisme in de Nederlandse economie kromp naar zo’n 2,5%.

Figuur 2: Aandeel toerisme in de Nederlandse economie, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Werkgelegenheid

Het aantal banen in toerisme lag in 2022 op 790.000, bijna net zoveel als in 2019 toen dat op 812.000 lag. Het aantal arbeidsjaren kwam uit op 452.000, 44.000 minder dan in 2019. Het aandeel toeristische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in Nederland ligt op 5,5%.

Figuur 3: Toeristische werkgelegenheid in Nederland, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2021 en 2022 voorlopige cijfers
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/35/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-96-miljard-euro-in-2022
Trefwoorden: toerisme, bestedingen, economische betekenis, tourism satellite accounts

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...