Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Toeristen hebben in 2022 in totaal 95,8 miljard euro in de Nederlandse economie besteed. Dat is alweer meer dan in 2019 toen die bestedingen op 90,8 miljard lagen. Toerisme is goed voor 3,7% van de Nederlandse economie. Ook de werkgelegenheid is bijna weer op niveau.

Bestedingen

De toeristische bestedingen van Nederlanders liggen 9% boven die van 2019, die van buitenlanders lopen nog maar een kleine procent achter. Buitenlandse toeristen gaven in 2022 34,5 miljard euro uit, Nederlandse toeristen 57,7 miljard euro. De bestedingen van buitenlandse toeristen zijn inclusief de bestedingen van toeristen die niet naar Nederland reizen maar wel bij een Nederlands bedrijf een reis of vlucht boeken.

Figuur 1: Bestedingen van toeristen in de Nederlandse economie, 2019-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Aandeel economie

Het aandeel dat toerisme heeft in de Nederlandse economie groeide naar 3,7%. Dat is lager dan in 2019 toen dat aandeel op 4,4% lag. Maar wel flink hoger dan de jaren 2020-2021 toen het belang van toerisme in de Nederlandse economie kromp naar zo’n 2,5%.

Figuur 2: Aandeel toerisme in de Nederlandse economie, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Werkgelegenheid

Het aantal banen in toerisme lag in 2022 op 790.000, bijna net zoveel als in 2019 toen dat op 812.000 lag. Het aantal arbeidsjaren kwam uit op 452.000, 44.000 minder dan in 2019. Het aandeel toeristische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in Nederland ligt op 5,5%.

Figuur 3: Toeristische werkgelegenheid in Nederland, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2021 en 2022 voorlopige cijfers
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/35/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-96-miljard-euro-in-2022
Trefwoorden: toerisme, bestedingen, economische betekenis, tourism satellite accounts

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.