Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Toeristen hebben in 2022 in totaal 95,8 miljard euro in de Nederlandse economie besteed. Dat is alweer meer dan in 2019 toen die bestedingen op 90,8 miljard lagen. Toerisme is goed voor 3,7% van de Nederlandse economie. Ook de werkgelegenheid is bijna weer op niveau.

Bestedingen

De toeristische bestedingen van Nederlanders liggen 9% boven die van 2019, die van buitenlanders lopen nog maar een kleine procent achter. Buitenlandse toeristen gaven in 2022 34,5 miljard euro uit, Nederlandse toeristen 57,7 miljard euro. De bestedingen van buitenlandse toeristen zijn inclusief de bestedingen van toeristen die niet naar Nederland reizen maar wel bij een Nederlands bedrijf een reis of vlucht boeken.

Figuur 1: Bestedingen van toeristen in de Nederlandse economie, 2019-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Aandeel economie

Het aandeel dat toerisme heeft in de Nederlandse economie groeide naar 3,7%. Dat is lager dan in 2019 toen dat aandeel op 4,4% lag. Maar wel flink hoger dan de jaren 2020-2021 toen het belang van toerisme in de Nederlandse economie kromp naar zo’n 2,5%.

Figuur 2: Aandeel toerisme in de Nederlandse economie, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Werkgelegenheid

Het aantal banen in toerisme lag in 2022 op 790.000, bijna net zoveel als in 2019 toen dat op 812.000 lag. Het aantal arbeidsjaren kwam uit op 452.000, 44.000 minder dan in 2019. Het aandeel toeristische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in Nederland ligt op 5,5%.

Figuur 3: Toeristische werkgelegenheid in Nederland, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2021 en 2022 voorlopige cijfers
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/35/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-96-miljard-euro-in-2022
Trefwoorden: toerisme, bestedingen, economische betekenis, tourism satellite accounts

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.