Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019

Toeristische bestedingen in Nederland alweer boven niveau 2019
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay

Toeristen hebben in 2022 in totaal 95,8 miljard euro in de Nederlandse economie besteed. Dat is alweer meer dan in 2019 toen die bestedingen op 90,8 miljard lagen. Toerisme is goed voor 3,7% van de Nederlandse economie. Ook de werkgelegenheid is bijna weer op niveau.

Bestedingen

De toeristische bestedingen van Nederlanders liggen 9% boven die van 2019, die van buitenlanders lopen nog maar een kleine procent achter. Buitenlandse toeristen gaven in 2022 34,5 miljard euro uit, Nederlandse toeristen 57,7 miljard euro. De bestedingen van buitenlandse toeristen zijn inclusief de bestedingen van toeristen die niet naar Nederland reizen maar wel bij een Nederlands bedrijf een reis of vlucht boeken.

Figuur 1: Bestedingen van toeristen in de Nederlandse economie, 2019-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Aandeel economie

Het aandeel dat toerisme heeft in de Nederlandse economie groeide naar 3,7%. Dat is lager dan in 2019 toen dat aandeel op 4,4% lag. Maar wel flink hoger dan de jaren 2020-2021 toen het belang van toerisme in de Nederlandse economie kromp naar zo’n 2,5%.

Figuur 2: Aandeel toerisme in de Nederlandse economie, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2022 voorlopige cijfers

Werkgelegenheid

Het aantal banen in toerisme lag in 2022 op 790.000, bijna net zoveel als in 2019 toen dat op 812.000 lag. Het aantal arbeidsjaren kwam uit op 452.000, 44.000 minder dan in 2019. Het aandeel toeristische werkgelegenheid in de totale werkgelegenheid in Nederland ligt op 5,5%.

Figuur 3: Toeristische werkgelegenheid in Nederland, 2015-2022

ToeristischeBestedingen2022
Bron: CBS
NB: 2021 en 2022 voorlopige cijfers
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/35/toeristische-bestedingen-stijgen-tot-96-miljard-euro-in-2022
Trefwoorden: toerisme, bestedingen, economische betekenis, tourism satellite accounts

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.