29 steden stellen zero-emissiezone in
Stel je moet horeca of attracties bevoorraden maar die liggen in een zero-emissiegebied in een stad. Hoe doe je dat? De overheid springt bij en geeft subsidie bij de aanschaf van een elektrische bus. Die overgang is nodig want nu al hebben 29 gemeenten aangekondigd om een zero-emissiezone in te stellen.
Het aantal elektrische bestelwagens stijgt stevig door. Dit jaar komen er, met
subsidie, ruim 7.500 elektrische bestelbussen bij. Dat betekent dat het aantal
elektrische bestelbussen in één klap met de helft gaat stijgen. En dat is nodig
in aanloop naar 2025. Vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun
stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden.
Sinds gisteren is de subsidiepot voor ondernemers die over
willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. Omdat er meer subsidie was
ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dat
betekent dat steeds meer ondernemers de overstap naar een elektrische bestelbus
maken. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot.
Staatssecretaris Heijnen: "Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers
overstappen. We zijn volop bezig met een grote omslag naar schoon verkeer in
onze steden en dorpen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe
bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel
verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de
kans er is dat met subsidie te doen.”
2024 laatste jaar subsidie
Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er eentje kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische
bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of
benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen
krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar
verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023.
Ondernemers in de stad
Vanaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens. Ook heeft het kabinet met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.
Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te voeren en de verwachting is dat er meer zullen volgen. Dat is goed nieuws voor de schone lucht in stadscentra, en voor het klimaat. Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. Met deze 7.500 nieuwe komt daar een flinke schep bovenop richting de ambitie om in 2025 50.000 bestelauto’s geëlektrificeerd te hebben.