Geplaatst op: 29-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

29 steden stellen zero-emissiezone in

29 steden stellen zero-emissiezone in

Stel je moet horeca of attracties bevoorraden maar die liggen in een zero-emissiegebied in een stad. Hoe doe je dat? De overheid springt bij en geeft subsidie bij de aanschaf van een elektrische bus. Die overgang is nodig want nu al hebben 29 gemeenten aangekondigd om een zero-emissiezone in te stellen.


Het aantal elektrische bestelwagens stijgt stevig door. Dit jaar komen er, met subsidie, ruim 7.500 elektrische bestelbussen bij. Dat betekent dat het aantal elektrische bestelbussen in één klap met de helft gaat stijgen. En dat is nodig in aanloop naar 2025. Vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden.
 

Sinds gisteren is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. Omdat er meer subsidie was ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dat betekent dat steeds meer ondernemers de overstap naar een elektrische bestelbus maken. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot.

 

Staatssecretaris Heijnen: "Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers overstappen. We zijn volop bezig met een grote omslag naar schoon verkeer in onze steden en dorpen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen.”

 

2024 laatste jaar subsidie

Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er eentje kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023.

 

Ondernemers in de stad

Vanaf 2025 mogen gemeenten een zero-emissie zone invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens. Ook heeft het kabinet met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.

 

Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te voeren en de verwachting is dat er meer zullen volgen. Dat is goed nieuws voor de schone lucht in stadscentra, en voor het klimaat. Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. Met deze 7.500 nieuwe komt daar een flinke schep bovenop richting de ambitie om in 2025 50.000 bestelauto’s geëlektrificeerd te hebben.

Topics:Beleid
Trefwoorden: bus, duurzaam, elektrisch, subsidie, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.