Geplaatst op: 30-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

100 topvondsten extra op archeologiekaart

100 topvondsten extra op archeologiekaart
Recente topvondsten zijn toegevoegd. Foto: RMO.

De website www.archeologieopdekaart.nl is uitgebreid met 100 geselecteerde topvondsten van Nederlandse bodem, gedaan in de eenentwintigste eeuw.


Ook treffen bezoekers van ‘Archeologie op de Kaart’ er vanaf nu een actualiteitenpagina aan, met de laatste nieuwsberichten over archeologie. Deze interactieve website is geschikt voor jong en oud en geschikt voor het gebruik in het onderwijs. Archeologie op de Kaart is tot stand gekomen door samenwerking tussen het Rijksmuseum van Oudheden en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

 

Topvondsten

Archeologie op de Kaart is een interactieve website waar bezoekers de archeologie van Nederland kunnen ontdekken en beleven. Met ruim 250 informatiepunten over vondsten en opgravingen gaan bezoekers op tijdreis door de verschillende perioden van de Nederlandse geschiedenis, van de oude steentijd tot nu. De vernieuwde website licht een selectie van 100 topvondsten uit, die in de eenentwintigste eeuw gedaan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het Romeinse heiligdom bij Herwen, de vondsten van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn, bijzondere scheepswrakken uit de Waddenzee en de middeleeuwse goudschat van Hoogwoud. 

 

Naast informatiepunten over archeologische vondsten, zijn er ook ruim honderd musea en bezienswaardigheden op de kaart te vinden. Zo biedt Archeologie op de Kaart een ruim aanbod van tips voor een archeologisch dagje uit met het gezin.


Trefwoorden: archeologie, uitje, gezin, educatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies