Geplaatst op: 01-09-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Voorproefje Culinaire Wadden Weken met 22 nieuwe foodroutes

Voorproefje Culinaire Wadden Weken met 22 nieuwe foodroutes

Vanuit het programma Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed beleving wordt dit weekend een nieuwe reeks inspiratiekaarten en culinaire foodroutes gelanceerd. De routes voegen een extra ervaring toe aan het Waddengebied. Er zijn 13 thematische inspiratiekaarten en 22 nieuwe foodroutes, die bewoners en bezoekers meenemen op een smaakvolle ontdekkingsreis langs de leukste culinaire bestemmingen van het Waddengebied: zowel op de eilanden als aan de Waddenkust. De locaties op de route worden gerund door duurzame ondernemers met aandacht voor het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee. De aspecten van cultuur en natuur zijn daarin ook opgenomen.


Rijke culinaire tradities langs het Wad

"De bezoeker van het Waddengebied is vaak gek op lokaal eten. Maar ook het op verhaal erachter, bijvoorbeeld van de boer of de teler," aldus Annette van Ruitenburg, programmaleider Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving. "Met deze nieuwe foodroutes heb je als toerist, maar ook als bewoner van het gebied nu een hele leuke ervaring, waarbij je de wereld in duikt van de rijke culinaire tradities en duurzame vernieuwingen uit de regio."

De foodroutes dragen bij aan een duurzame vorm van toerisme. Waddenvoedsel dat van dichtbij komt, heeft een veel lagere footprint omdat het veel minder vervuilende kilometers heeft afgelegd. De keten wordt verkort en het netwerk van ondernemers wordt versterkt. Alle routes zijn te vinden op visitwadden.nl/smaak.


Voorproefje Culinaire Wadden Weken

De foodroutes zijn een voorproefje op de Culinaire Wadden Weken die in oktober weer worden georganiseerd door Visit Wadden. Na het succes van vorig jaar vindt dit jaar de tweede editie plaats. Overal in het Waddengebied staat er dan bij deelnemende restaurants lokaal lekkers op tafel. Meer informatie: www.culinairewaddenweken.nl


Waddenreceptuur voor chefs ook nu online

In samenwerking met NHL Stenden zijn naast routes voor het publiek nu ook recepten gelanceerd voor en door professionele chefs uit het Waddengebied. Zo worden koks uit het gebied ook gestimuleerd om meer te werken met lokale producten.

Anke Arts, projectleider bij NHL Stenden: "Zo bedienen we niet alleen de bezoeker, maar ook ondernemers en de koks uit het Waddengebied. We bieden nu online inspiratie in de vorm van recepten maar ook met korte video’s waarin chefs zien hoe een gerecht gemaakt wordt en hoe het kan worden gepresenteerd.”

Voor bewoners en bezoekers

Bewoners en bezoekers kunnen nu de nieuwe inspiratiekaarten en foodroutes verkennen en genieten van een smaakvolle reis door het Waddengebied. Voor meer informatie en om de inspiratiekaarten, en routes te bekijken, kijk op visitwadden.nl/smaak.


Programma Waddengastronomie

Het programma Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving is een samenwerking tussen de Stichting Waddengroep, NHL Stenden en Visit Wadden. Vanuit het Waddenfonds en de drie provincies wordt dit vijfjarig programma gefinancierd.

Link: https://www.visitwadden.nl/nl/smaak-van-de-wadden-voor-ondernemers, https://www.visitwadden.nl/nl/bezoeken/routes/3173660610/foodwalk-den-oever,
Trefwoorden: Culinaire, roodroutes, Wadden

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.