Schiphol krimpt naar 460.000 vluchten
Minder vliegtuigbewegingen per jaar,
minder vluchten en minder lawaaiige toestellen in de nacht, en het zo zoveel
mogelijk gebruiken van start- en landingsbanen die voor de omgeving de minste
overlast veroorzaken. Dat zijn de maatregelen waarmee het kabinet de
geluidshinder rondom Schiphol vanaf volgend jaar wil terugdringen. Vandaag
diende het kabinet het plan in de bij Europese Commissie, die er een advies
over moet geven.
"De luchtvaart brengt Nederland veel
moois, mits er ook aandacht is voor de negatieve effecten voor de mensen die
rond de luchthaven wonen”, zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark
Harbers. "Vandaag presenteren we de maatregelen die in 2024 kunnen worden
ingevoerd om, zoals vorig jaar aangekondigd, de geluidsoverlast te
verminderen.”
Om zo veel mogelijk de positieve effecten
van het stelsel op het gebied van geluidsoverlast en veiligheid te behouden,
wordt een ministeriële regeling ingevoerd. Er is dan op jaarbasis ruimte voor
maximaal 460.000 vliegtuigbewegingen.
De Maatschappelijke Raad Schiphol heeft
op 28 augustus een positief advies gegeven en aangegeven dat de regeling per
saldo een positief effect kan hebben op de hinderbeleving door omwonenden. Dit
maakt het op korte termijn vaststellen van de ministeriële regeling mogelijk,
zodat rekening kan worden gehouden met de verdeling van het aantal beschikbare
vluchten op Schiphol. De definitieve regeling wordt op korte termijn
gepubliceerd in de Staatscourant.
Het kabinet is afgestapt van het plan om nachtvluchten en privé jets te verbieden.
De blik is nu gericht op stillere toestellen. Dat is onder meer waar KLM voor
pleitte. Het pakket aan maatregelen bestaat nu uit het volgende.
- Het inzetten van stillere toestellen in de nacht (tussen 23.00 uur en 07.00 uur)
- Het verder beperken van het gebruik van start- en landingsbanen die per saldo tot meer geluidsoverlast leiden
- Het beperken van het aantal vluchten in de nacht naar 28.700 vliegbewegingen (dit waren er maximaal 32.000)
- Het beperken van het aantal vluchten per jaar naar 452.500 vliegbewegingen (dit waren er maximaal 500.000, maar door de effecten van de coronapandemie, waren dit er in de praktijk minder).
De maatregelen worden
nu voorgelegd aan de Europese commissie. Zij moet hier een advies over
uitbrengen om de maatregelen in uitvoering te nemen. Na het ontvangen van dit
advies kan het kabinet hier een besluit over nemen.
Toch nachtsluiting?
Voor het verder beperken van de geluidshinder wordt het plan
van Schiphol voor een gedeeltelijke nachtsluiting onderzocht. Het ministerie
brengt in kaart wat de gevolgen hiervan zijn, een zogenaamde impactanalyse. Het
kabinet kan dan besluiten over de vervolgstappen.
De plannen lekten al eerder uit. Zie de berichtgeving over de minder harde krimp voor Schiphol.