Geplaatst op: 04-09-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

De ANWB Alarmcentrale was wederom goed voorbereid op een drukke zomer

ANWB Alarmcentrale: drukke zomer door extreem weer

Hulpverleners van de ANWB Alarmcentrale ontvingen ruim 900.000 telefoontjes en digitale meldingen met hulpvragen uit binnen- en buitenland. Deze zomer voerde het noodweer dat Europa teisterde de boventoon, het aantal schademeldingen was daardoor uitzonderlijk hoog.

 

Met name Italië kende een flinke stijging in hulpvragen (+20 procent) deze zomer, vooral door de vele meldingen van hagelschade eind juli. Het hulpteam van ANWB Autoverzekering heeft ter plaatse, aan het Gardameer, ruim honderd auto’s van vakantiegangers kunnen repareren zodat zij veilig naar Nederland konden rijden.

 

Deze zomer heeft de hitte in Europa niet geleid tot meer dossiers dan voorgaande jaren. Wel kwamen er meer hulpvragen door de bosbranden in Griekenland, Frankrijk en op Tenerife. Uit de Alpenlanden en Slovenië kwamen meldingen door de hagel, onweer en overstromingen. Naast de meldingen van materiele schade werd ook veel advies gevraagd over evacuaties, gemaakte kosten en alternatieve accommodaties of vervoersmiddelen.

 

Autopech

Voor de pechhulpverlening maakte de ANWB gebruik van haar grote Europese netwerk van garages en zusterclubs. Daarbij werden afgelopen weken in Frankrijk en Italië 24 wegenwachten gestationeerd in populaire vakantiegebieden en op het extra servicepunt in de buurt van Orange. Deze wegenwachten hebben ruim 1500 auto’s van Nederlandse vakantiegangers met pech gerepareerd. Naast de inzet van wegenwachten in het buitenland, heeft de ANWB Alarmcentrale deze zomer een speciaal team ingezet om alle pechgevallen die geschikt waren voor reparatie op afstand te behandelen. In totaal zijn daardoor 2000 pechmeldingen door leden, met hulp op afstand, opgelost.

 

De meeste meldingen van Nederlanders met autopech of pech aan de camper of caravan kwamen uit Frankrijk, gevolgd door Duitsland en Italië. Meest voorkomende autopechmeldingen:

  • Startproblemen
  • Lekke band en geen reservewiel
  • Brandende controlelampjes
  • Vermogenverlies
  • Accuproblemen

Opvallend is de toename (bijna 10 procent) van lekke banden waarbij men geen reservewiel beschikbaar had. De ANWB repatrieerde bijna 5.000 auto’s naar Nederland, die ter plaatse niet konden worden gerepareerd.

 

Personenhulpverlening

De meeste vragen om medische hulp kwamen uit Turkije, Spanje, Frankrijk en Italië. Ook kwamen er deze zomer meer intercontinentale hulpvragen binnen (de stijging kwam met name uit Thailand, Indonesië en Sri Lanka). Vorig jaar bleef dit achter doordat verre reizen nog niet in trek waren direct na de coronapandemie. De meeste voorkomende meldingen personenhulpverlening:

  • Buikklachten
  • Oorklachten
  • Koorts
  • Hartklachten
  • Armletsel
Trefwoorden: ANWB, meldingen, schade, extreem weer

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.