Geplaatst op: 06-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Foute boel met dierenattracties

Foute boel met dierenattracties
Floortje Dessing bij dolfijnen op Bali. Foto: World Animal Protection.

Wereldwijd worden toeristen op grote schaal misleid bij attracties met wilde dieren. Dat beeld schetsen Floortje Dessing en World Animal Protection met een nieuwe documentaire, opgenomen op Bali. De conclusie is niet mals: ‘Als je als toerist direct contact kunt hebben met wilde dieren, zoals olifanten wassen en zwemmen met dolfijnen, is dat altijd foute boel.’

Dierenparken wereldwijd laten toeristen denken dat ze ‘iets goeds’ voor dieren doen, terwijl ze in werkelijkheid bijdragen aan dierenleed. Dat is de kern van de documentaire, waarin Floortje Dessing met de dierenbeschermingsorganisatie zelf onderzoek doet naar de leefomstandigheden van wilde dieren in het toerisme.


Bali

Dessing: ‘Overal op de wereld komt het misbruik van wilde dieren in de toeristische sector voor, maar wij zijn naar Bali gegaan omdat dit een immens populaire toeristenbestemming is, waar jaarlijks miljoen toeristen heen gaan. Ik ben dol op Bali. Het is prachtig eiland met een bijzondere bevolking en cultuur, maar ook een plek waar nog steeds heel veel attracties met wilde dieren worden aangeboden. Activiteiten waarvan de gemiddeld toerist niet beseft hoeveel dierenleed erachter schuilgaat. Ter plekke hebben we meerdere attracties bezocht waar wilde dieren voor gebruikt worden, zoals ritjes op olifanten, of selfies met bedreigde apensoorten zoals de orang-oetan. En elke keer was het weer om treurig van te worden: dieren die uit hun natuurlijke omgeving zijn gehaald, puur en alleen zodat wij er als mens bijvoorbeeld mee op de foto kunnen. Ik hoop dat we met deze beelden toeristen wakker kunnen schudden, en we deze commerciële uitbuiting niet langer in stand houden.’

Verborgen dierenleed

Veel toeristen zijn zich niet bewust van het dierenleed dat schuilt achter olifantenritten of olifanten wassen, selfies met orang-oetans en zwemmen met dolfijnen, zo blijkt ook uit de beelden. ‘Als toerist word je gemakkelijk misleid’, aldus Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde dieren bij World Animal Protection. ‘Dierenparken doen er alles aan om het dierenleed te verbergen. Want wat je niet ziet, is dat olifanten hardhandig zijn getraind, dolfijnen uit het wild worden gehaald en in kleine tanks zijn gestopt en orang-oetans hun leven lang moeten poseren voor foto's. Voor een vluchtige ontmoeting met een toerist lijdt een wild dier een leven lang onder opsluiting, mishandeling en uitbuiting.’ 
 
De dierenbeschermingsorganisatie moedigt toeristen aan om kritisch te zijn op het aanbod van reisorganisaties en goed onderzoek te doen voorafgaand aan een bezoek. De conclusie van de documentaire: mijd attracties met wilde dieren, zodat je niet ongewild bijdraagt aan dierenleed. 
 

Undercoveronderzoek

World Animal Protection publiceerde eerder het rapport Holidays that Harm (downloadlink rapport) waaruit blijkt dat op Bali 1300 wilde dieren gebruikt worden voor entertainment. Tijdens undercoveronderzoek op het eiland trof de organisatie wilde dieren aan in zeer slechte leefomstandigheden. Zo lagen olifanten aan de ketting in de brandende zon, werden dolfijnen gehouden in krappe zwembaden en zaten schildpadden bovenop elkaar gepropt in ondiepe aquaria. Ook meldt World Animal Protection een hardhandige behandeling tijdens shows en fotomomenten, waarbij de dieren met haken en scherpe stokken worden gedwongen om op te treden.  

De documentaire van Floortje Dessing en World Animal Protection is vanaf vandaag te zien op worldanimalprotection.nl 

Trefwoorden: attractie, dieren, dierenleed, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
07/11/24
Destinatieorganisaties bundelen krachten in belevingsconcept rivieren
Met het nieuwe belevingsconcept 'De Rivier, je kunt er niet omheen' heeft de Initiatiefgroep 3e Waterverhaal de ambitie de verhalen van de rivieren de IJssel, en de Rijn/Nederrijn, Waal & Maas rondom de Groene Metropool Regio te laten spreken.
04/11/24
Feestelijke onthulling van 'Das ist Parkstad'-Bus
Vanaf 31 oktober 2024 zal de tot 'Das ist Parkstad' omgetoverde stadsbus een jaar lang in en rond de keizerstad Aachen rijden.