Omzet horeca en recreatie flink in de plus
De omzet van de Nederlandse horeca lag in het tweede kwartaal van 2023 10,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral het volume groeide. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.
Deelbranches
De grootste omzetstijging boekten hotels (+18,4%), gevolgd door kantines en catering (+17,3%). Verhuurders van vakantiehuisjes en campings zagen de omzet met 6,1% stijgen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5% vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet 8,7% hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten 4,3% meer om dan een jaar eerder.
Volume
Ook ten opzichte van een kwartaal eerder groeide de omzet in de Nederlandse horeca en wel met 4,5%. Het meeste door een stijging van het volume (+3%). De omzet van logiesverstrekking nam met 5,5 procent toe, de omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Vertrouwen
Ondanks die mooie cijfers daalde het ondernemersvertrouwen onder horecaondernemers aan het begin van het derde kwartaal naar -10,8%.