Geplaatst op: 06-09-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Omzet horeca en recreatie flink in de plus

Omzet horeca en recreatie flink in de plus
Afbeelding van Herbert Georg via Pixabay

De omzet van de Nederlandse horeca lag in het tweede kwartaal van 2023 10,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral het volume groeide. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Deelbranches

De grootste omzetstijging boekten hotels (+18,4%), gevolgd door kantines en catering (+17,3%). Verhuurders van vakantiehuisjes en campings zagen de omzet met 6,1% stijgen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 9,5% vergeleken met het tweede kwartaal van 2022. Bij restaurants was de omzet 8,7% hoger dan een jaar eerder. Cafés zetten 4,3% meer om dan een jaar eerder.

OmzetHorecaKw2-2023

Volume

Ook ten opzichte van een kwartaal eerder groeide de omzet in de Nederlandse horeca en wel met 4,5%. Het meeste door een stijging van het volume (+3%). De omzet van logiesverstrekking nam met 5,5 procent toe, de omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.

Vertrouwen

Ondanks die mooie cijfers daalde het ondernemersvertrouwen onder horecaondernemers aan het begin van het derde kwartaal naar -10,8%.

OmzetHorecaKw2-2023
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, omzet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.