Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw
Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijke gebouwen vindt de
Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het
hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Dit blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2023. Aan het onderzoek van
Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2006 130.000 respondenten mee. Van
alle evenementen, biedt Open Monumentendag de mooiste locaties, gevolgd door
Concert at SEA dat jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam plaatsvindt.
Winnaar laat potentie van erfgoed zien
‘Zodra mensen Kasteel de Haar kennen, zijn ze er enorm enthousiast over. Het is dan ook het grootste kasteel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bijna twee derde van de Nederlanders nog nooit van dit monument hebben gehoord. Hier ligt dus een enorme kans voor de organisatie. Als ze ervoor zorgen dat veel meer mensen de naam gaan kennen, kan het bezoekersaantal nog flink groeien’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de nummer twee onder de mooiste gebouwen van Nederland, Kunstmuseum Den Haag, heeft nog veel te winnen qua merkbekendheid. Door de naamswijziging in 2019 verloor het oude Gemeentemuseum Den Haag de helft van zijn achterban.’
Aantrekkelijkste gebouwen van Nederland
1. Kasteel de Haar
2. Kunstmuseum Den Haag
3. Paleis Het Loo
4. Nationaal Militair Museum
5. Muiderslot
Open Monumentendag is evenement met hoogste waardering
Open Monumentendag (komend weekend) is vanwege alle mooie
locaties die het toont het hoogst gewaardeerde evenement van Nederland, blijkt
uit het onderzoek. Ook staat de jaarlijkse openstelling van duizenden
monumenten nummer één op het verlanglijstje van de Nederlander om te gaan
bezoeken. ‘In deze tijden van hoge inflatie wordt de entreeprijs van
evenementen een drempel voor steeds meer mensen. Open Monumentendag is hierin
een welkome uitzondering, dankzij de gratis toegang’, verklaart Beerda.
Festivals & evenementen met de mooiste locatie(s)
1.
Open Monumentendag
2.
Concert at SEA
3.
Oerol
4. Museumnacht Amsterdam
5. Parade
Onderzoek onder 130.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van
Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 130.000
respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle
Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd
en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.