Geplaatst op: 07-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw

Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw
Kasteel De Haar.

Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijke gebouwen vindt de Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis Het Loo in Apeldoorn.

Dit blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2023. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2006 130.000 respondenten mee. Van alle evenementen, biedt Open Monumentendag de mooiste locaties, gevolgd door Concert at SEA dat jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam plaatsvindt.

Winnaar laat potentie van erfgoed zien

‘Zodra mensen Kasteel de Haar kennen, zijn ze er enorm enthousiast over. Het is dan ook het grootste kasteel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bijna twee derde van de Nederlanders nog nooit van dit monument hebben gehoord. Hier ligt dus een enorme kans voor de organisatie. Als ze ervoor zorgen dat veel meer mensen de naam gaan kennen, kan het bezoekersaantal nog flink groeien’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de nummer twee onder de mooiste gebouwen van Nederland, Kunstmuseum Den Haag, heeft nog veel te winnen qua merkbekendheid. Door de naamswijziging in 2019 verloor het oude Gemeentemuseum Den Haag de helft van zijn achterban.’

 

Aantrekkelijkste gebouwen van Nederland

1.     Kasteel de Haar

2.     Kunstmuseum Den Haag

3.     Paleis Het Loo

4.     Nationaal Militair Museum

5.     Muiderslot

 

Open Monumentendag is evenement met hoogste waardering

Open Monumentendag (komend weekend) is vanwege alle mooie locaties die het toont het hoogst gewaardeerde evenement van Nederland, blijkt uit het onderzoek. Ook staat de jaarlijkse openstelling van duizenden monumenten nummer één op het verlanglijstje van de Nederlander om te gaan bezoeken. ‘In deze tijden van hoge inflatie wordt de entreeprijs van evenementen een drempel voor steeds meer mensen. Open Monumentendag is hierin een welkome uitzondering, dankzij de gratis toegang’, verklaart Beerda.

 

Festivals & evenementen met de mooiste locatie(s)

1.     Open Monumentendag

2.     Concert at SEA

3.     Oerol

4.     Museumnacht Amsterdam

5.     Parade

 

Onderzoek onder 130.000 respondenten sinds 2006

Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 130.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

 

Trefwoorden: gebouw, erfgoed, bezoeker, evenement

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.