Geplaatst op: 08-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Trends in caravans en campers 2023

De vraag naar campers, caravans en mobiele kampeermiddelen blijft hoog. De marktomstandigheden veranderen

Trends in caravans en campers 2023
De groep van nieuwe kampeerders lijkt toe te nemen. Foto CARAVAN SALON

De 62e CARAVAN SALON in Düsseldorf werd afgelopen zondag afgesloten (25 aug – 3 sept 2023). Wat zie je daar voor trends als het gaat om caravans en campers? Heel veel en de markt verandert fors.

De organisatie was duidelijk blij met een nieuw record aan standhouders. "De belangstelling van de exposanten was opnieuw enorm en we zijn erg blij dat we het record van vorig jaar hebben bereikt en overtroffen”, zegt Stefan Koschke, projectdirecteur van CARAVAN SALON. Ruim 750 Duitse en internationale exposanten presenteerden zich op 250.000 vierkante meter in 16 hallen en op het buitenterrein van de beurslocatie in Düsseldorf. Wat betekent kamperen voor de gast van jouw camping?

Caravans belichamen individualiteit als geen andere vorm van vakantie. Voor camper- en caravangebruikers komt dit niet alleen tot uiting in de flexibele reisplanning, maar ook in de keuze van voertuig en uitrusting. Er is tenslotte een grote markt voor accessoires om kamperen makkelijker, comfortabeler en ook slimmer te maken. Bij die trends komt ook emotie om de hoek.

De branche biedt de groeiende caravangemeenschap een ongeëvenaard assortiment aan producten. Nergens is dit duidelijker dan bij de CARAVAN SALON, legt Daniel Onggowinarso, directeur van de Caravanning Industry Association (CIVD) uit: "Caravans en campers bieden vakantiegangers talloze mogelijkheden om hun eigen voertuig individueel te ontwerpen. Daarom vinden bezoekers van de CARAVAN SALON niet alleen een grote verscheidenheid aan voertuigen en constructies daarvoor, maar ook een enorme keuze aan accessoires. Dit begint bij de buitenzonwering en strekt zich uit tot het home entertainmentsysteem. Caravanvakantiegangers hechten bij het ontwerpen van hun voertuig veel belang aan individualiteit en hebben een bijzonder emotionele band met hun camper of caravan.”

Een duidelijke voorkeur is zichtbaar voor het interieurontwerp: helder, natuurlijk en multifunctioneel. De eisen van klanten zijn toegenomen als het gaat om de ontwerpen van het interieur van caravans en campers. De slaapkamer en woonkamer moeten modern ogen en van hoge kwaliteit in afwerking zijn. Een natuurlijk en licht interieurontwerp is erg trendy: de interieurs kenmerken zich door lichte, warme kleuren en natuurlijke houttinten. Je ziet dat kopers vaak kiezen voor kwaliteit omdat caravans en campers voor een lange periode worden gekocht. Het moet sterk zijn en lang meegaan. Voor meubels en stoffering worden duurzame materialen gebruikt.

Het technische ontwerp is gericht op een multifunctionele aanpak: bedden en badkamers hebben onderdelen die in- en uitgeklapt kunnen worden, werkbladen kunnen eenvoudig verplaatst worden en zitgedeeltes kunnen omgebouwd worden. Met een paar eenvoudige stappen kunnen de eigenaren de woonruimte veranderen naar meer open ruimte.

Het bedienen van de boordtechnologie via tablet of smartphone is al langere tijd de industriestandaar. Nu zijn er de eerste modellen die bediening via spraakinvoer mogelijk maken. Hierdoor controleer je eenvoudig het water- en gasniveau of schakel je de airconditioning en verwarming in.

Compactheid ontmoet flexibiliteit en comfort. Caravans bieden vakantiegangers veel flexibiliteit op hun vakantiebestemming en maken indruk met hun woonervaring. Maar het beeld dat caravans bedoeld zijn voor gezinnen, dat verandert. De markt biedt nu niet alleen caravans aan die gericht zijn op gezinsvakanties, maar ook modellen die dankzij hun grote opbergruimte en uitrustingsextra's gericht zijn op doelgroepen zoals actieve sportieve kampeerders.

Als het om campers gaat, is de keuze aan modellen nog nooit zo groot geweest als nu. Dat is de indruk op de beursvloer. Naast populaire klassiekers als alkoof campers en gedeeltelijk of volledig geïntegreerde modellen worden compacte campers steeds populairder.

Campers vormen het snelst groeiende segment en waren vorig jaar goed voor ruim de helft van alle nieuwe registraties, meldt de beursorganisatie. Een van de gewaardeerde kenmerken van deze voertuigen is hun gebruiksgemak en hun dagelijkse bruikbaarheid vanwege hun formaat. Als je prijs stelt op compactheid, hoef je niet per se de kleinste voertuigcategorie te kiezen: compacte, halfintegrale campers zijn trendy en combineren de voordelen van verschillende typen campers. Enerzijds kenmerken ze zich door hun overzichtelijke formaat en wendbaarheid. Dankzij slimme interieuroplossingen bieden ze ook veel ruimte en het comfort dat bekend is van volledig geïntegreerde modellen.

Nog een trend die bijdraagt aan de populariteit van de camper. Door de technische ontwikkeling verschilt de rijervaring nauwelijks van die van een normale auto, wat het voor caravaning-nieuwkomers de stap nog makkelijker maakt.

Bouwers zien hun kans. Door de grote vraag naar campers betreden steeds meer fabrikanten de campermarkt. Naast de Fiat Ducato en de identieke Citroën- en Peugeot-modellen maken modellen van Ford, Iveco, MAN, Mercedes, Renault en Volkswagen al lange tijd deel uit van het aanbod van veel camperfabrikanten. Het uitgebreide chassisprogramma biedt niet alleen extra mogelijkheden voor de klant, maar biedt fabrikanten ook nog meer ontwerpmogelijkheden.

De markt verandert in de post-covid periode. Dat is duidelijk te horen bij fabrikant van caravans, de firma Knaus. "De interesse in onze producten en de bezoekersstroom in de hallen waren zeer bemoedigend. Tegelijkertijd zien we na de oververhitte pandemietijden opnieuw een veelzijdig aanbod en daarmee ook een zekere normalisering van de markt. Dit blijkt ook uit de stabiele verkoopcijfers die op een hoog niveau liggen," meldt Gerd Adamietzk, Sales Director bij Knaus Tabbert.

Was er tijdens covid en het jaar erna nog een tekort aan materialen en langere leveringstijden bij toeleveranciers, dat verandert. Maar de vraag naar caravans en kampeerproducten ligt nog steeds hoog. Opvallend is het gestegen prijspeil maar die lijkt de consument nauwelijks te raken. Dr. Holger Siebert, CEO van Eura Mobil GmbH en Trigano Deutschland KG: "Terwijl men vorig jaar nog 1 tot 2 jaar moest wachten op zijn droomcamper, zijn de wachttijden nu 3 tot 12 maanden. Het feit dat de productiekosten - net als bij de bouw van huizen - aanzienlijk zijn gestegen en daarmee ook de prijzen van campers, heeft de interesse in mobiel recreëren nauwelijks beïnvloed. De klanten zijn geïnteresseerd en willen nieuwe mobiele recreatievoertuigen kopen. Bij sommige van onze merken, zoals Eura Mobil, Challenger of Benimar, konden we, ondanks prijs- en renteverhogingen, zelfs de goede verkoopcijfers van vorig jaar overtreffen."

Tot slot leidt de groei in de verkoop van caravans en campers tot een divers netwerk aan outdoor activiteiten. Deze nieuwe groep wil met zijn nieuwe kampeermiddel de vakantieomgeving verkennen. Daar zit een signaal in voor DMO’s, beleidsmakers en landschapbeheerders. Ute Dicks, CEO van de Deutscher Wanderverband (DWV): "CARAVAN SALON heeft ons dit jaar laten zien, dat er meer naar gecombineerde aanbiedingen van caravaning en campings met outdoor-activiteiten zoals wandelen en fietsen werd gezocht. Met ons kwaliteitsinitiatief ‘Wanderbares Deutschland' hebben we uiteraard veel te bieden, maar het zou fijn zijn, als veel meer bestemmingen zich zouden aansluiten."

CARAVAN SALON 2023 werd door 254.000 mensen bezocht. Dat betekent een stevige stijging, in 2022 kwamen 235.000 mensen op de beurs af.

Trefwoorden: trends, kamperen, camper, caravan

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...