Geplaatst op: 11-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

DI-RECT unplugged op de Marker Wadden

DI-RECT unplugged op de Marker Wadden
DI-RECT unplugged op Marker Wadden. Foto: Nathan Reinds / Landal GreenParks

Hoe vraag je aandacht voor de natuur? Landal GreenParks en Natuurmonumenten gaven ruimte aan de populaire band DI-RECT op de Marker Wadden.

Zonder geluidsversterking, dus puur natuur, vanaf het enige van de zeven Marker Wadden-eilanden dat voor publiek toegankelijk is speelde DI-RECT. De sessie is opgenomen zonder publiek en is sinds 9 september te zien op het YouTube kanaal van DI-RECT. Daar blijft het concert een jaar lang voor iedereen te bekijken.


Landal GreenParks en Natuurmonumenten zijn jarenlang partners en werken samen om mensen te laten genieten van de natuur. Natuur ontspant. Datzelfde geldt voor muziek. Samen zorgen natuur en muziek voor een unieke beleving.

"Marker Wadden heeft nieuw leven gebracht in het Markermeer. Hier kunnen mensen zich verwonderen over de mooiste natuur waarvoor we ons moeten inzetten om die te behouden,” aldus Philip Makkink, gebiedsmanager Marker Wadden bij Natuurmonumenten. "Met de unplugged sessie verwachten we een nieuwe, grote en brede doelgroep te bereiken op een manier die geen druk geeft op ons natuurgebied en de kleine nederzetting. De bekende band DI-RECT is hierbij de ambassadeur van de natuur en benadrukt hoe belangrijk het is dat we natuur koesteren.”



Natuur geeft ons inspiratie

"We staan hier echt in de natuur in de puurste vorm. De muziek die we hier gaan spelen, leent zich goed voor een kleinere aanpak. Natuur geeft ons inspiratie, wij hopen mensen te inspireren om zelf op pad te gaan en de natuur op te zoeken. Wij komen allemaal uit Den Haag, als je vijf minuten de stad uitfietst, zit je midden in de duinen. De natuur in eigen land heeft heel veel moois te bieden. Marker Wadden is aangelegd door mensen en binnen de kortste tijd zie je de natuur hier ontspruiten. De natuur gaat er zelf mee aan de slag. Dat is een hoopvol gegeven,” volgens DI-RECT.


"Met deze unplugged sessie bieden we heel Nederland de kans om virtueel te ontdekken hoe mooi de natuur van Marker Wadden is,” aldus Jeannette ten Kate, woordvoerder Landal GreenParks. Het is tegelijk een uitnodiging om zelf Marker Wadden te gaan beleven. Samen met Natuurmonumenten willen we jong en oud hun liefde voor de natuur laten spreken. Door natuur te beleven ga je er zelf van houden en zul je meer willen doen om natuur te behouden. Zo creëren we de natuurbeschermers van de toekomst.”


Natuurparadijs

Marker Wadden is een archipel van zeven natuureilanden in het Markermeer. Een natuurparadijs voor vogels, vissen, insecten en planten. De moeraseilanden met natuurlijke oevers en ondiep water herstelt de natuur boven en onder water. Veel water-, riet- en moerasvogels vinden voldoende voedsel in het ondiepe water en de slibvelden. Sinds de aanleg tussen 2016 en 2021 zijn al meer dan 1.386 nieuwe soorten planten en dieren waargenomen.

Het hoofdeiland van Marker Wadden is te bezoeken; ’s zomers zijn er dagtochten vanuit Lelystad per schip. Voor wie enkele dagen wil verblijven, verhuurt Landal GreenParks vier duurzame eilandhuisjes. Alle opbrengsten daarvan komen ten goede aan de natuur van Marker Wadden. De opnames van DI-RECT werden gemaakt in de nederzetting van Marker Wadden, niet in het natuurgebied.

Trefwoorden: natuur, vakantiepark, natuurbeheer, marketing, pr, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...