Geplaatst op: 12-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Inflatie zorgt voor torenhoge kamerprijzen hotels

Inflatie zorgt voor torenhoge kamerprijzen hotels
Inflatie zorgt voor snelle stijging kamerprijzen hotels in 2022.

Vanmiddag worden in Amsterdam de cijfers toegelicht van het jaarlijkse onderzoek tarieven, bezettingsgraad en management van hotels door Horwath HTL. De bezettingsgraden in 2022 zijn nog niet volledig hersteld, maar verbeteren sterk. Mede door de hoge inflatie zijn de gemiddelde kamerprijzen gestegen tot recordniveau.

Met het doorberekenen van de inflatie is de omzet voor het gemiddelde hotel weer even hoog als voor het start van de crisis. Door de sterk gestegen kosten blijft de gemiddelde winst echter lager, net iets boven de 30%. Het onderzoeks- en adviesbureau spreekt daarom ook zijn zorgen uit.


De bezettingsgraad van de Nederlandse hotels steeg in 2022 tot 65,8%. Dit is ruim 27 procentpunten boven het niveau van 2021 (38,6%), maar nog altijd 12 procentpunten onder het recordniveau van 2019 (78,2%).

De gemiddelde kamerprijs is in 2022 sterk gestegen. Door de coronacrisis daalde de gemiddelde kamerprijs van € 120 in 2019 tot € 88 in 2021. In 2022 is echter een gemiddelde kamerprijs van € 134 gerealiseerd. Dit is een stijging van 52% ten opzichte van 2020, en een stijging van 12% ten opzichte van 2019.

Door het herstel in de gemiddelde bezettingsgraden en de stijging van de gemiddelde kamerprijzen is de RevPAR, de omzet per beschikbare hotelkamer, gestegen van € 35 tot € 88, en stijging van ruim 150%. Doordat in 2022 ook het hotelrestaurant, zalen en overige voorzieningen weer meer gebruikt werden, steeg de totale omzet nog sneller. De totale omzet per beschikbare hotelkamer (TRevPAR) steeg van € 64 in 2021 tot € 153 in 2022, een stijging van bijna 40%. Ten opzichte van 2019 is de totale omzet met 5% gestegen.

 

Exploitatiekosten stijgen snel

De exploitatiekosten voor hotels in Nederland zijn sterk gestegen sinds de coronacrisis. De landelijke inflatie (cpi) steeg van 1,3% in 2020 tot 2,7% in 2021 en 10,0% in 2022. De gemiddelde prijsstijging sinds 2019 is daarmee ruim 14%. Voor hotels in Nederland lag de gemiddelde kostenstijging nog hoger. Met name de personeelskosten en de energiekosten zijn tussen 2019 en 2022 sterk gestegen.

 

De winstgevendheid van de Nederlandse hotels staat hierdoor nog altijd onder druk. Uitgedrukt als percentage van de omzet is het bedrijfsresultaat in 2022 circa 31,5%. In 2019 was dit nog 41,3%. Het bedrijfsresultaat per beschikbare hotelkamer was € 48 in 2022. Ten opzichte van 2021 is de winst per hotelkamer bijna verviervoudigd, maar ten opzichte van 2019 is de winst met bijna 20% gedaald.

Wat zijn de verwachtingen voor 2023? Ook dat wordt gevraagd bij de hoteliers. De bezettingsgraad lijkt nog steeds niet helemaal te herstellen van de coronacrisis maar de omzet kan de hefboom zijn om het toch goed te maken. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: hotel, bezetting, 2022, onderzoek, inflatie, rendement, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.