Digitalisering zet door
Afgelopen week heeft NBTC meerdere workshops en interviews gehouden om de staat
van digitalisering helder te krijgen in de Nederlandse toeristische sector. Het
rapport dat eind dit jaar verschijnt zal ook antwoord geven hoe de sector de
toekomst van digitalisering ziet. In 2022 werd landelijk bij 71% van de
bedrijven digitalisering ontwikkeld, blijkt uit CBS-cijfers.
In het afgelopen jaar nam bijna 71
procent van de bedrijven digitaliseringsinitiatieven. Een hogere productiviteit
en efficiëntiewinst is de vaakst genoemde reden om verder te digitaliseren.
Ruim de helft van deze bedrijven ondervond hierbij geen belemmeringen zoals te
hoge kosten of een gebrek aan deskundig personeel. Dit meldt het CBS op basis
van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland.
Vaak voordeel maar niet vanzelfsprekend
Niet voor alle bedrijven heeft digitalisering evenveel impact. Ruim een kwart van de bedrijven gaf aan geen of nauwelijks impact te merken van het toegenomen gebruik van informatie- en communicatietechnologieën. Ruim 42 procent van alle ondervraagde bedrijven ervaarde de afgelopen 12 maanden een positieve impact van digitalisering op de groei en ontwikkeling. Bijna 30 procent van de bedrijven ondernam in het afgelopen jaar geen digitaliseringsinitiatieven.In de sectoren cultuur, sport en recreatie werd een positieve impact (aanzienlijk en enigszins positief effect) gemeten door digitalisering van 36,7%. Bij horeca kwam dat op 24,5% uit.
In toerisme geldt dat er veel kleine bedrijven zijn. Onder meer zijn er duizenden b&b’s maar deze ondernemers zetten niet vaak verbeteringen in digitalisering door. Landelijk is dit ook te zien in het bedrijfsleven. Digitalisering had vaker positieve impact op de groei en ontwikkeling van grote bedrijven dan op kleine bedrijven. Ruim 6 op de 10 grote bedrijven (met meer dan 250 werkzame personen) zagen enigszins positieve of aanzienlijk positieve impact. Dit gold voor ruim een kwart van de kleine bedrijven (5 tot 50 werkzame personen). Wel heeft een aanzienlijk groter deel van deze kleine bedrijven geen digitaliseringsinitiatieven ondernomen.