Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?
De Coalitie Anders Reizen onderzocht hoe
grote Nederlandse werkgevers het reizen van hun medewerkers vergoeden én
beïnvloeden. Een omslag naar duurzaam reizen lijkt te lukken.
Directeur Coalitie Anders Reizen, Houppermans: "We zitten middenin de
transitie van fossiel naar emissieloze mobiliteit. Bedrijven bereiden zich voor
op een toekomst zonder brandstof en stimuleren vitaliteit door fiets, OV en
elektrisch rijden. Den Haag kan leren van de ervaringen van deze
bedrijven.”
Verandert het zakelijk reizen? De helft (50%) van de respondenten
(HR-directeuren) hanteert voor haar medewerkers extra hoge vergoedingen voor
actieve en duurzame manieren van reizen. Dit is de zogenaamde
gedifferentieerde kilometervergoeding. Daarmee krijgen medewerkers die de
fiets, OV of elektrisch vervoer pakken, een hogere kilometervergoeding dan
mensen met een auto die rijdt op benzine, diesel of gas. Zo krijgt
vitaliteit meer aandacht en wordt meer bewegen beloond. Bedrijven die dit
doen worden door Den Haag nog niet gestimuleerd, meent de Coalitie Anders
Reizen. Bedrijven betalen nu nog maximale belasting over élke cent die ze meer
aan medewerkers betalen.
Hugo Houppermans, directeur Anders Reizen: "De vraag die in Den Haag ook centraal moet staan is hoe je de opbrengsten van de accijnzen kan gebruiken om het klimaat en een gezonde leefstijl te stimuleren. In het bijzonder voor mensen met een kleine portemonnee, want de prijs voor fossiele energie zal blijven stijgen. Wat gaat de Kamer en straks het nieuwe Kabinet doen om juist voor lage inkomens fiets, OV en elektrisch vervoer bereikbaar en betaalbaar te maken?”
Niet uit eigen beweging extra vergoeden
Het overgrote deel van
de werkgevers (85%) gaat niet uit eigen beweging extra vergoeden in het
scenario dat de accijns zouden stijgen per 1 januari 2024. Maar, mocht de
overheid de onbelaste reiskostenvergoeding bijvoorbeeld gaan verhogen, dan
volgt ruim de helft van de bedrijven dat voorbeeld. 42 procent twijfelt in dat
geval nog. Het gesprek in Den Haag gaat op dit moment nog vooral over het
bevriezen van de accijnzen voor de korte termijn.
Prikkel om over te stappen
Energieleverancier
Vattenfall hoort bij de meerderheid van grote werkgevers die de fiscale regels
volgt, maar niet méér vergoeden dan dat. En dat is niet alleen vanwege
financiële motieven. HR Country Representative Kari Buchel: "Wij zouden
graag zien dat medewerkers de overstap maken van (semi)fossiele naar
elektrische voertuigen. Maar dat gaat niet zo snel als we zouden willen. Een
accijnsverhoging kan medewerkers prikkelen om sneller de overstap te maken. We
hebben nog geen besluit genomen over een wijziging in de kilometervergoeding
als de accijns wordt verhoogd.”
Helen Richardson, CHRO
van waste-to-product bedrijf Renewi: "Als je
duurzaamheidsdoelstellingen wilt behalen en die perfect wil doorvoeren, dan
heeft dat een prijs. Om van en naar de locaties te gaan, zijn medewerkers nu
vooral aangewezen op de auto. Wij zijn bezig met een pakket aan maatregelen om
andere vormen van vervoer te stimuleren, maar we moeten ons realiseren dat dit
in stapjes zal moeten gaan.”
Stagnatie elektrisch rijden
Recent kwamen er
voorbeelden in het nieuws die laten zien hoe hobbelig het pad naar actieve en
duurzame mobiliteit is. Zo stagneert de omslag naar elektrisch rijden. Er
blijkt weinig animo voor de subsidie die elektrisch rijden aantrekkelijk moet
maken. Voor veel mensen is de aanschaf van een elektrische auto te duur. Ook is
er onzekerheid er over de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Zou die
vrijstelling van de baan gaan, dan wordt elektrisch rijden duurder. En wie een
fiets van de zaak wil, krijgt te maken met bijtelling. Veel werkgevers en
werknemers zien op tegen de administratieve rompslomp. Het differentiëren van
reiskostenvergoeding is een eerste stap in de transitie naar emissieloze
mobiliteit. Het maakt mobiliteit toegankelijker en betaalbaarder.
Onderzoek
Het onderzoek werd
uitgevoerd onder HR-directeuren van grote werkgevers met meer dan 1000
medewerkers, die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen. 26 bedrijven
vulden de digitale vragenlijst in. De Coalitie Anders Reizen is een beweging
van werkgevers die toewerken naar 50% CO2 uitstoot op hun woon-werkverkeer en
zakelijke mobiliteit, uiterlijk in 2030. De beweging is sinds 2016 actief. Het
onderzoek vond plaats van woensdag 6 tot vrijdag 15 september 2023.
Link: Anders Reizen