Geplaatst op: 19-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

De Coalitie Anders Reizen onderzocht hoe grote Nederlandse werkgevers het reizen van hun medewerkers vergoeden én beïnvloeden. Een omslag naar duurzaam reizen lijkt te lukken.

Directeur Coalitie Anders Reizen, Houppermans: "We zitten middenin de transitie van fossiel naar emissieloze mobiliteit. Bedrijven bereiden zich voor op een toekomst zonder brandstof en stimuleren vitaliteit door fiets, OV en elektrisch rijden. Den Haag kan leren van de ervaringen van deze bedrijven.” 

 

Verandert het zakelijk reizen? De helft (50%) van de respondenten (HR-directeuren) hanteert voor haar medewerkers extra hoge vergoedingen voor actieve en duurzame manieren van reizen. Dit is de zogenaamde gedifferentieerde kilometervergoeding. Daarmee krijgen medewerkers die de fiets, OV of elektrisch vervoer pakken, een hogere kilometervergoeding dan mensen met een auto die rijdt op benzine, diesel of gas. Zo krijgt vitaliteit meer aandacht en wordt meer bewegen beloond. Bedrijven die dit doen worden door Den Haag nog niet gestimuleerd, meent de Coalitie Anders Reizen. Bedrijven betalen nu nog maximale belasting over élke cent die ze meer aan medewerkers betalen. 

 

Hugo Houppermans, directeur Anders Reizen: "De vraag die in Den Haag ook centraal moet staan is hoe je de opbrengsten van de accijnzen kan gebruiken om het klimaat en een gezonde leefstijl te stimuleren. In het bijzonder voor mensen met een kleine portemonnee, want de prijs voor fossiele energie zal blijven stijgen. Wat gaat de Kamer en straks het nieuwe Kabinet doen om juist voor lage inkomens fiets, OV en elektrisch vervoer bereikbaar en betaalbaar te maken?”

 

Niet uit eigen beweging extra vergoeden 

Het overgrote deel van de werkgevers (85%) gaat niet uit eigen beweging extra vergoeden in het scenario dat de accijns zouden stijgen per 1 januari 2024. Maar, mocht de overheid de onbelaste reiskostenvergoeding bijvoorbeeld gaan verhogen, dan volgt ruim de helft van de bedrijven dat voorbeeld. 42 procent twijfelt in dat geval nog. Het gesprek in Den Haag gaat op dit moment nog vooral over het bevriezen van de accijnzen voor de korte termijn. 

 

Prikkel om over te stappen

Energieleverancier Vattenfall hoort bij de meerderheid van grote werkgevers die de fiscale regels volgt, maar niet méér vergoeden dan dat. En dat is niet alleen vanwege financiële motieven. HR Country Representative Kari Buchel: "Wij zouden graag zien dat medewerkers de overstap maken van (semi)fossiele naar elektrische voertuigen. Maar dat gaat niet zo snel als we zouden willen. Een accijnsverhoging kan medewerkers prikkelen om sneller de overstap te maken. We hebben nog geen besluit genomen over een wijziging in de kilometervergoeding als de accijns wordt verhoogd.”

 

Helen Richardson, CHRO van waste-to-product bedrijf Renewi: "Als je duurzaamheidsdoelstellingen wilt behalen en die perfect wil doorvoeren, dan heeft dat een prijs. Om van en naar de locaties te gaan, zijn medewerkers nu vooral aangewezen op de auto. Wij zijn bezig met een pakket aan maatregelen om andere vormen van vervoer te stimuleren, maar we moeten ons realiseren dat dit in stapjes zal moeten gaan.”

 

Stagnatie elektrisch rijden

Recent kwamen er voorbeelden in het nieuws die laten zien hoe hobbelig het pad naar actieve en duurzame mobiliteit is. Zo stagneert de omslag naar elektrisch rijden. Er blijkt weinig animo voor de subsidie die elektrisch rijden aantrekkelijk moet maken. Voor veel mensen is de aanschaf van een elektrische auto te duur. Ook is er onzekerheid er over de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Zou die vrijstelling van de baan gaan, dan wordt elektrisch rijden duurder. En wie een fiets van de zaak wil, krijgt te maken met bijtelling. Veel werkgevers en werknemers zien op tegen de administratieve rompslomp. Het differentiëren van reiskostenvergoeding is een eerste stap in de transitie naar emissieloze mobiliteit. Het maakt mobiliteit toegankelijker en betaalbaarder.

 

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd onder HR-directeuren van grote werkgevers met meer dan 1000 medewerkers, die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen. 26 bedrijven vulden de digitale vragenlijst in. De Coalitie Anders Reizen is een beweging van werkgevers die toewerken naar 50% CO2 uitstoot op hun woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit, uiterlijk in 2030. De beweging is sinds 2016 actief. Het onderzoek vond plaats van woensdag 6 tot vrijdag 15 september 2023. 

Link: Anders Reizen


Trefwoorden: reizen, zakelijk reizen, duurzaam

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...