Reacties op Miljoenennota: stijging kosten en weinig perspectief op duurzame economie
Prinsjesdag 2023 leverde een begroting op die sterk gericht is op
bestaanszekerheid voor de burger. Brancheorganisaties reageren kritisch op de
mogelijkheden van onder meer duurzaam ondernemen en verhoging van
mobiliteitskosten. Beide kunnen het toerisme raken.
KHN: ontwikkeling minimumloon lastig dossier
Koninklijke Horeca Nederland ziet voor- en nadelen in het huishoudboekje van de Staat. De verhoging van de alcoholaccijns met 16,2% zal de kosten voor horecaondernemers licht verhogen. Er is nog een belastingnadeel. De mkb-winstvrijstelling wordt verlaagd van 14% naar 12,7%, waardoor ondernemers iets meer belasting moeten betalen. Lastiger om te voorspellen hoe het dossier over het minimumloon zal verlopen. Er zijn plannen om het Wettelijk Minimumloon (WML) verder te verhogen, wat extra druk kan zetten op de loonkosten. KHN ziet nog wel een voordeel in de plannen. Het kabinet is bezig met het verminderen van de regeldruk voor ondernemers, waaronder die in de horecasector, hoewel de details nog moeten worden uitgewerkt. Dat kan ook weer tijd en kosten schelen.HISWA-RECRON: bewaak lastendruk
Het zijn wel economisch uitdagende tijden, stelt Geert
Dijks, directeur HISWA-RECRON. "Positief is dat onze staatsschuld ver onder de
EU gemiddelde ligt. Anderzijds staat de Nederlandse economie al een jaar stil.
De voorspelling is dat deze zeer beperkt zal groeien de komende twee jaar. Er
is ruimte voor overheidsimpulsen maar meer lenen ligt politiek gevoelig.”
"Topprioriteit is dat de lastendruk vanuit de overheid niet verder stijgt zoals
de loonheffingen. Dat er meer mensen aan het werk gaan gezien het aantal
onvervulbare vacatures en dat de trend van parttime werken keert naar meer
uren of full time. We moeten zorgen dat we niet in een loon-prijs spiraal
terechtkomen. Voor ons sector is het daarnaast van belang dat de invoering van
een hoog btw-tarief voor logiesaccommodaties niet wordt ingevoerd door het
nieuwe kabinet. De lobby daarvoor doen we samen met onze partners VNO-NCW,
MKB-Nederland en Gastvrij Nederland.”
HISWA-RECRON wijst naar enkele punten specifiek voor de gastvrijheidseconomie:
· Geen verdere verhoging energiebelasting
· Behoud en versterking van
investeringsregelingen EIA, MIA en WBSO
· Vooralsnog geen verhoging vennootschapsbelasting
· Eventuele hoog btw-tarief voor logies nu
uitgesteld maar komt op agenda bij nieuw kabinet
· De onbelaste reiskostenvergoeding zal weer met
2 cent stijgen en uitkomen op 23 cent per kilometer
· Er wordt geïnvesteerd in economische veiligheid
(100 miljoen) en er komt extra budget vrij voor startups die willen doorgroeien
(100 miljoen).
Voordeel voor herstel natuur?
Natuur en recreatie kunnen voordeel halen uit de plannen die onthuld zijn met Prinsjesdag. De Unie van Waterschappen legt uit hoe dat zit. Voor de transitie van het landelijk gebied en het oplossen van de stikstofproblematiek lijkt te weinig geld beschikbaar. De Unie van Waterschappen ziet desondanks mogelijkheden om op de korte termijn natuur te herstellen en de landbouw toekomstperspectief te geven met waterbeheermaatregelen. Er liggen grote opgaven in het ruimtelijk domein. In het landelijk gebied moeten oplossingen gevonden worden voor het opvangen van de gevolgen van extreem weer, een toekomstbestendige landbouw, het herstellen van de natuur en het verbeteren van de waterkwaliteit.Rogier van der Sande, voorzitter van de Unie van Waterschappen: "Het gaat om grote vraagstukken waar de afgelopen jaren veel over is vergaderd. Het rijk is met een goede integrale aanpak gekomen. Daar moeten we zeker mee door, maar het duurt te lang voordat we het praten omzetten in actie. Het is belangrijk dat we op deze dossiers niet stilstaan. Ondertussen verslechtert namelijk de natuur. En de enorme hoosbui zoals we die kennen van Limburg 2021 kan morgen weer vallen of een lange periode van droogte kan ook volgende zomer weer tot grote schade leiden. We moeten nu aan de slag.”
Van der Sande: "Overheden moeten voor sneller natuurherstel verder kijken dan stikstofreductie. Water verbindt landbouw en natuur. Draai daarom eerst aan de ‘waterknop’. Met relatief eenvoudige watermaatregelen kunnen we de veerkracht van de natuur vergroten, de waterkwaliteit verbeteren en klimaatrisico’s van de landbouw verkleinen. Denk aan flexibel omgaan met peilbeheer, beekherstel, het bevorderen van de biodiversiteit aan de sloot en extra stuwen om water langer vast te houden. We moeten met elkaar het gesprek aan over hoe alle partijen hieraan kunnen bijdragen en ervan kunnen profiteren.” Voor oplossingen wijst Van der Sande naar financiering. "Hierom is ook de 811 miljoen die in het transitiefonds gelabeld is voor beekdalherstel te behouden en door te gaan met wettelijk verankering van het principe dat water en bodem sturend moeten zijn voor ruimtelijke plannen.”
Duurzame bezoekerseconomie
Destinatie Nederland kijkt vooruit naar een volgend kabinet. Vanuit Destinatie Nederland zetten wij ons gezamenlijk in voor de duurzame bezoekerseconomie. Voor de Tweede Kamer-verkiezingen van 2023 staan onze 9 aandachtpunten in deze inbreng. Door de samenwerking tussen landelijke overheden, provincies, regionale lokale overheden, branches, ondernemers en publieke sector, een versterkte structuur en voldoende middelen te geven, kunnen we de ontwikkeling naar een meer duurzame bezoekerseconomie vormgeven.Belastingverhoging voor campers en zorgen over kosten mobiliteit
Van directe invloed op de toeristische sector is een belastingmaatregel voor campers. BOVAG reageert daar kritisch op. Het kabinet slaagt er met deze rijksbegroting niet in een belangrijke slag te slaan richting een duurzaam wagenpark, maar lijkt zich vast te bijten in symbolische, weinig effectieve maatregelen. Zo heeft het aangekondigd rijdend erfgoed in Nederland aan te willen pakken door de vrijstelling voor oldtimers (40 jaar en ouder) vanaf 2028 te versoberen. Een eveneens aangekondigde afschaffing van het relatief gunstige MRB G3-tarief werkt zelfs averechts voor het milieu. Daarnaast is aangekondigd dat het kwarttarief dat geldt voor campers in de MRB per 2026 zal worden verhoogd tot een halftarief. In beide gevallen gaat het om voertuigen die relatief weinig kilometers maken en waar dus ook weinig (CO2-) winst te behalen valt. Daarnaast worden beide categorieën straks eerlijker belast als betalen naar gebruik wordt ingevoerd. Nu tijdelijk een ander systeem optuigen dat binnen een paar jaar weer moet worden afgebroken, is niet verstandig en zal ook bij de Belastingdienst kostbare uitvoeringscapaciteit kosten.Maar deze brancheorganisatie kijkt ook naar de transitie in
elektrisch rijden. Vanaf 2026 zal een elektrisch voertuig (EV) in de
Motorrijtuigenbelasting (MRB) 60% duurder zijn per maand dan een
benzinevariant. Het kabinet lijkt namelijk niet van plan om het meergewicht van
het accupakket van EV’s te willen compenseren. Dit is desastreus voor het
draagvlak voor de transitie naar duurzame mobiliteit, meent BOVAG. En voor de
noodzakelijke snelle ontwikkeling van een tweedehandsmarkt voor elektrische
auto’s, die nodig is zodat ook mensen met een smallere beurs mee kunnen gaan
doen met de elektrificatie. Een gemiste kans die het kabinet zich, met het oog
op onze gezamenlijke klimaatdoelen, niet kan permitteren.
Met de auto naar je toeristische bestemming rijden wordt
duurder. BOVAG Als het aan het kabinet ligt, dan stijgt de benzineprijs aan de
pomp vanaf 1 januari met 21 cent omdat er een eind komt aan de
accijnskorting die verleden jaar is doorgevoerd om automobilisten tegemoet te
komen bij de hoge energieprijzen. Het kabinet zou er verstandig aan doen om
deze korting te verlengen zodat mobiliteit ook op de korte termijn betaalbaar
blijft. Een dergelijke verlenging blijft echter uit in de Prinsjesdag-stukken.
Gelukkig lijkt zich in de tweede kamer inmiddels een meerderheid af te tekenen
voor handhaven van de huidige accijnstarieven.
Frits van Bruggen, voorzitter Koninklijke RAI Vereniging deelt met de BOVAG de
zorgen om betaalbare mobiliteit en geeft alvast een boodschap mee aan een
volgend kabinet. "Een nieuw kabinet moet het maatschappelijk belang van
mobiliteit bewaken en daarin investeren. Je hebt niets aan verhoging van de
koopkracht als je vervolgens leegloopt op je vervoerskosten. Duurzame
mobiliteit dreigt onbetaalbaar te worden voor Nederlanders.”