Geplaatst op: 25-09-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Opnieuw forse groei toerisme in Nederland

Opnieuw forse groei toerisme in Nederland
Afbeelding van Michael Bußmann via Pixabay

Het inkomend verblijfsbezoek trekt verder aan. Dit jaar brengen naar verwachting ruim 20 miljoen internationale gasten een bezoek aan Nederland. Dat is een stijging van 30% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee ligt het aantal inkomende verblijfsbezoekers weer boven het niveau van 2019. Het aantal Nederlanders dat in eigen land op vakantie gaat blijft met bijna 29 miljoen stabiel. Dit blijkt uit de prognose van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). De aangescherpte verwachting wordt vandaag tijdens de Toerisme Top gepubliceerd.

Bijna volledig herstel inkomend toerisme na corona

De verwachtingen voor het inkomend toerisme in 2023 zijn in positieve zin bijgesteld. De grootste stijging vindt plaats vanuit Duitsland. Dit jaar bezoeken 7 miljoen Duitse gasten Nederland voor hun vakantie of als zakelijke bestemming. Dat is een stijging van 13% t.o.v. 2019. Alleen het Verenigd Koninkrijk blijft nog achter. De reden van dit langzamere herstel is het feit dat het VK nog lang last had van de gevolgen van de in- en uitreisbeperkingen. Het herstel van vlieg- en treinverbindingen is voor een eiland van essentieel belang. Dat kost tijd. Dit geldt ook voor landen als China waar de reisbeperkingen pas sinds begin van het jaar opgeheven zijn.

Toerisme Top 2023 in het teken van ruimte

Vandaag vindt de jaarlijkse Toerisme Top plaats. De toeristische sector komt dit jaar bijeen in Drenthe om met elkaar te praten over het thema ruimte. Jos Vranken, NBTC: "De aanhoudende groei van inkomend én binnenlands bezoek laat zien dat we ruimte zullen moeten creëren voor recreatie en toerisme. Niets doen is geen optie meer. Fysieke ruimte om bezoekers van ons land te laten genieten, maar ook mentale ruimte om te zorgen dat bepaalde gebieden leefbaar blijven en bewoners geen overlast ervaren van bezoekers. Dat kan alleen door het nog meer verstevigen van samenwerkingen tussen belanghebbenden. En te zorgen dat de sector een plek krijgt aan tafels waar de ruimtelijke opgaven besproken worden. Ten behoeve van het slimme, meervoudige gebruik van onze schaarse ruimte, voor de vrijetijdsinvulling van Nederlanders en internationale gasten. Zo benutten we de kansen die de bezoekerseconomie biedt en voorkomen we onderschatting van het belang, nut en de noodzaak van ruimte voor vrije tijd.”

Veranderende bezoekersmix

Wat opvalt aan de vandaag gepubliceerde prognose is de veranderende samenstelling van bezoek. Het inkomend bezoek vanuit onze buurlanden stijgt veel sneller dan het bezoek vanuit de meeste andere verder weg gelegen landen. Bovendien neemt ook het aantal overnachtingen meer toe dan het aantal gasten. Jos Vranken: ”De verandering in de bezoekersmix en het feit dat gasten langer verblijven is goed nieuws: onze buren gaan ook buiten gebaande paden, waardoor meer plaatsen en ondernemers profiteren en zij reizen steeds duurzamer naar en door ons land. Essentieel voor de duurzame ontwikkeling van bestemming Nederland.” Opvallend is verder dat verblijfsgasten langer in Nederland verblijven. 

Binnenlands toerisme stijgt gestaag

Vergeleken bij het inkomend toerisme verloopt de binnenlandse groei weliswaar wat meer geleidelijk maar ook hier lijkt sprake van verdere (lichte) groei. In de verwachtingen van voor corona zagen we een jaarlijkse groei van circa 1%. Tijdens en direct na de corona periode groeide het binnenlandse bezoek hard, waardoor het aantal vakanties van Nederlanders in eigen land hoger ligt dan voor corona. Het ziet er nu naar uit dat de groei zich gematigd doorzet. In 2023 gaan bijna 29 miljoen Nederlanders in eigen land op vakantie.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, prognose, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
06/12/24
Exclusief voor leden
Jongerenparlement Zeeland presenteert aanbevelingen die van invloed zijn op de toeristische sector
Het Jongerenparlement van Zeeland heeft een reeks aanbevelingen gepresenteerd die aanzienlijke veranderingen kunnen brengen in de toeristische sector van de regio. De jongeren benadrukken vooral de noodzaak van verbeteringen op het gebied van vervoer en wonen.