Geplaatst op: 27-09-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Podium- en evenementensector op een kantelpunt

Podium- en evenementensector op een kantelpunt
Afbeelding van Pexels via Pixabay

De podium- en evenementensector staat op een kantelpunt op het gebied van duurzaamheid, personeel, innovaties, inclusie, techniek en maatschappelijke impact. Dat blijkt de overkoepelende indruk van de 2023-editie van het Congres Podia Festivals Evenementen (CPFE2023), dat maandag 18 september plaatsvond in Utrecht en door ruim 1.000 mensen werd bezocht. Meer dan andere branchecongressen, is het congres dé plek geworden waar branchegenoten op open en constructieve wijze gezamenlijk de uitdagingen aangaan die op hun pad liggen. 

CPFE 2023 vond plaats in TivoliVredenburg en de Social Impact Factory en is een initiatief van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) in samenwerking met TivoliVredenburg en diverse andere branchepartijen. Met 1.145 bezoekers was het de best bezochte editie tot nu toe. Het overkoepelende thema van het plenaire programma en 66 deelsessies bleek de transitiefase waarin de branche zich bevindt.

Transities van binnenuit

De openingskeynote van Derk Loorbach, hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen aan Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft de sector een spiegel voorgehouden. Hij betoogt hierin onder andere dat transities van binnenuit moeten komen en dat verandering niet iets is wat je bovenop bestaande organisaties kunt plakken. Ook stelt hij dat juist cultuur een middel kan zijn om ook op breder maatschappelijk vlak transities, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit, te kunnen realiseren. Het is dus aan juist deze sector om de komende jaren een nieuwe en leidende rol te pakken.

Bezoekers willen verandering

Het vinden van die rol blijkt dan ook de rode draad gedurende de deelsessies die volgen, of deze nu gaan over duurzaam evenementen organiseren, over (geestelijke) gezondheid in de branche of over de manier waarop organisaties worden ingericht en met personeel en bezoekers wordt omgegaan. De branche blijkt anno 2023 vaak een heel andere dan voor de coronapandemie, de meeste bezoekers zien de noodzaak van verandering en willen een (maatschappelijke) voortrekkersrol innemen. Panels monden hierdoor steevast uit in levendige discussies over hoe zaken aangepakt moeten worden. Op CPFE2023 toont de branche zich van haar meest strijdbare kant.

Tevreden VNPF en VVEM

Berend Schans (VNPF): "Dit was de vijfde editie van dit evenement in deze opzet. We merken dat het een logisch moment in de agenda van iedere live muziek professional begint te worden, maar ook voor ‘naastgelegen’ partijen en partners. Publiek ontvangen we samen, of je nu een organisator, een fonds of een gemeente bent. We werken samen aan een toekomstbestendige sector. Goed om te merken dat dit congres daar een informerende en inspirerende rol in heeft.”

Willem Westermann (VVEM): "We wisten voor onszelf al dat we een steeds belangrijkere rol in het leven van vrijwel iedere Nederlander hebben, maar zien dat opnieuw bevestigd in de breedte en diepte van de onderwerpen waar we mee te maken hebben. Het belang van het goed invullen van ontspanning, vermaak en inspiratie, waar we als entertainmentindustrie dagelijks mee bezig zijn, het was weer een genoegen elkaar daarover te treffen.”

Trefwoorden: cultuur, evenementen, transities, veranderingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.