Geplaatst op: 27-09-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand

Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand

Duurzame reisorganisatie Better Places lukt het om haar impact op het klimaat te verkleinen en tegelijkertijd een gezond bedrijf te zijn. Dat is veruit de belangrijkste conclusie uit haar eerste impact rapport Better Places bewijst daarmee dat je succesvol kunt zijn door anders te gaan reizen en minder (ver) te vliegen.

Better Places oprichter Saskia Griep wilde weten hoe duurzaam haar vakanties echt zijn. "Wij willen met onze reizen zoveel mogelijk goeds brengen op de bestemming en zo min mogelijk bijdragen aan klimaatverandering. Dat kan alleen als we weten hoe we het nu doen en waar we naartoe willen. Daarom zijn we in 2020 begonnen met het meten van de effecten van onze reizen. In ons impact rapport kan iedereen zien hoe we ervoor staan.”

Primeur: De totale klimaatimpact van reizen in kaart

Opvallend is dat Better Places de totale klimaatimpact van haar reizen meet. Dat betekent dat ze het vervoer van en naar de bestemming ook meerekenen. Dit in tegenstelling tot veel andere reisorganisaties, die vaak alleen het landarrangement meten. Saskia legt uit: "Bij verre reizen veroorzaakt de vlucht tot wel 95% van de klimaatimpact van een vakantie. Ook als je de vlucht niet zelf verkoopt of uitvoert moet je die meenemen om een eerlijk beeld te geven.” Better Places telt bovendien de uitstoot van andere broeikasgassen, zoals stikstof en waterdamp, mee in de berekening. "Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect. Bij een verre reis zorgt dat soms voor een verdriedubbeling van de uitstoot.”

23% minder CO2e-uitstoot

In het rapport is te lezen dat de reisorganisatie goed op weg is om de totale uitstoot van haar reizen te verminderen. "In 2030 willen we 55% minder CO2e-uitstoot veroorzaken ten opzichte van 2019. We zitten nu op een vermindering van 23% per persoon per dag.” De afname komt vooral doordat Better Places zich de afgelopen jaren sterk focust op bestemmingen dichterbij. "In 2022 koos een kwart van onze reizigers voor een vakantie in Europa. Dat is best bijzonder als je bedenkt dat we ooit begonnen zijn als verre reizen specialist.”

50% van de Europareizigers liet het vliegtuig staan

Van al die Europareizigers koos 8% voor de trein en ging 39% met de eigen auto op vakantie. Nog eens 3% reed met een elektrische auto. Van de reizigers die vlogen binnen Europa koos 73% voor een rechtstreekse vlucht. "Het opstijgen en landen veroorzaakt relatief veel vervuiling. Voor afstanden onder de zesduizend kilometer loont het om zonder tussenstop naar je bestemming te vliegen.”

Langer, bewuster en buiten het hoogseizoen

Better Places rapporteert ook over de positieve effecten van hun reizen. Zo valt er te lezen dat 58% van de reizen in 2022 buiten het hoogseizoen plaatsvond. "Zo voorkomen we dat we bijdragen aan overtoerisme.” Bijna 60% van de reizen buiten Europa duurde langer dan 17 dagen. "Hoe langer je op de bestemming bent, hoe groter je positieve impact is. Je geeft tenslotte je geld lokaal uit.” Ook daarin speelt de reisorganisatie een belangrijke rol. "We zorgen ervoor dat onze reizigers zoveel mogelijk in kleinschalige en lokaal gerunde accommodaties verblijven en excursies doen die door lokale ondernemers worden georganiseerd.”

Eerlijk en transparant voor een duurzamere reissector

In 2023 hoopt Saskia ook te kunnen rapporteren over het percentage duurzame en kleinschalige hotels, excursies, gidsen en chauffeurs die ze inzetten voor hun rondreizen. "Dat is nog een hele klus. Al onze reizen zijn op maat gemaakt, wat betekent dat niet één route hetzelfde is. Bovendien hebben we te maken met zestig verschillende landen, die elk hun eigen uitdagingen hebben. We zijn al een paar jaar aan het uitvogelen hoe we al die data enigszins makkelijk meetbaar kunnen maken.” Met de resultaten uit het impact rapport kan Better Places haar aanbod steeds verder verduurzamen. Maar dat is niet het enige doel: "Door transparant te zijn over onze acties en uitdagingen hoop ik andere reisondernemers te inspireren om hun mooie intenties om te zetten in meetbare daden.”

Duurzame kengetallen 2022

  • Aantal reizigers: 4299 reizigers
  • Europese bestemming: 25%
  • Europareizigers die auto of trein kozen: 50%
  • Reizen buiten hoogseizoen: 58%
  • Gemiddelde beoordeling: 8,9
  • Gemiddelde uitstoot per persoon per dag: 23% lager dan in 2019
  • Reisexperts: 67% heeft bedrijfsvoering verduurzaamd
  • Gedoneerd aan projecten met een positieve impact: € 41.445,74
  • Geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit: € 54.615
  • Door reizigers gedoneerd aan Justdiggit: € 6.300
Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2023-09/Highlights-Better-Places.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, duurzaam toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...