Geplaatst op: 27-09-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand

Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand

Duurzame reisorganisatie Better Places lukt het om haar impact op het klimaat te verkleinen en tegelijkertijd een gezond bedrijf te zijn. Dat is veruit de belangrijkste conclusie uit haar eerste impact rapport Better Places bewijst daarmee dat je succesvol kunt zijn door anders te gaan reizen en minder (ver) te vliegen.

Better Places oprichter Saskia Griep wilde weten hoe duurzaam haar vakanties echt zijn. "Wij willen met onze reizen zoveel mogelijk goeds brengen op de bestemming en zo min mogelijk bijdragen aan klimaatverandering. Dat kan alleen als we weten hoe we het nu doen en waar we naartoe willen. Daarom zijn we in 2020 begonnen met het meten van de effecten van onze reizen. In ons impact rapport kan iedereen zien hoe we ervoor staan.”

Primeur: De totale klimaatimpact van reizen in kaart

Opvallend is dat Better Places de totale klimaatimpact van haar reizen meet. Dat betekent dat ze het vervoer van en naar de bestemming ook meerekenen. Dit in tegenstelling tot veel andere reisorganisaties, die vaak alleen het landarrangement meten. Saskia legt uit: "Bij verre reizen veroorzaakt de vlucht tot wel 95% van de klimaatimpact van een vakantie. Ook als je de vlucht niet zelf verkoopt of uitvoert moet je die meenemen om een eerlijk beeld te geven.” Better Places telt bovendien de uitstoot van andere broeikasgassen, zoals stikstof en waterdamp, mee in de berekening. "Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect. Bij een verre reis zorgt dat soms voor een verdriedubbeling van de uitstoot.”

23% minder CO2e-uitstoot

In het rapport is te lezen dat de reisorganisatie goed op weg is om de totale uitstoot van haar reizen te verminderen. "In 2030 willen we 55% minder CO2e-uitstoot veroorzaken ten opzichte van 2019. We zitten nu op een vermindering van 23% per persoon per dag.” De afname komt vooral doordat Better Places zich de afgelopen jaren sterk focust op bestemmingen dichterbij. "In 2022 koos een kwart van onze reizigers voor een vakantie in Europa. Dat is best bijzonder als je bedenkt dat we ooit begonnen zijn als verre reizen specialist.”

50% van de Europareizigers liet het vliegtuig staan

Van al die Europareizigers koos 8% voor de trein en ging 39% met de eigen auto op vakantie. Nog eens 3% reed met een elektrische auto. Van de reizigers die vlogen binnen Europa koos 73% voor een rechtstreekse vlucht. "Het opstijgen en landen veroorzaakt relatief veel vervuiling. Voor afstanden onder de zesduizend kilometer loont het om zonder tussenstop naar je bestemming te vliegen.”

Langer, bewuster en buiten het hoogseizoen

Better Places rapporteert ook over de positieve effecten van hun reizen. Zo valt er te lezen dat 58% van de reizen in 2022 buiten het hoogseizoen plaatsvond. "Zo voorkomen we dat we bijdragen aan overtoerisme.” Bijna 60% van de reizen buiten Europa duurde langer dan 17 dagen. "Hoe langer je op de bestemming bent, hoe groter je positieve impact is. Je geeft tenslotte je geld lokaal uit.” Ook daarin speelt de reisorganisatie een belangrijke rol. "We zorgen ervoor dat onze reizigers zoveel mogelijk in kleinschalige en lokaal gerunde accommodaties verblijven en excursies doen die door lokale ondernemers worden georganiseerd.”

Eerlijk en transparant voor een duurzamere reissector

In 2023 hoopt Saskia ook te kunnen rapporteren over het percentage duurzame en kleinschalige hotels, excursies, gidsen en chauffeurs die ze inzetten voor hun rondreizen. "Dat is nog een hele klus. Al onze reizen zijn op maat gemaakt, wat betekent dat niet één route hetzelfde is. Bovendien hebben we te maken met zestig verschillende landen, die elk hun eigen uitdagingen hebben. We zijn al een paar jaar aan het uitvogelen hoe we al die data enigszins makkelijk meetbaar kunnen maken.” Met de resultaten uit het impact rapport kan Better Places haar aanbod steeds verder verduurzamen. Maar dat is niet het enige doel: "Door transparant te zijn over onze acties en uitdagingen hoop ik andere reisondernemers te inspireren om hun mooie intenties om te zetten in meetbare daden.”

Duurzame kengetallen 2022

  • Aantal reizigers: 4299 reizigers
  • Europese bestemming: 25%
  • Europareizigers die auto of trein kozen: 50%
  • Reizen buiten hoogseizoen: 58%
  • Gemiddelde beoordeling: 8,9
  • Gemiddelde uitstoot per persoon per dag: 23% lager dan in 2019
  • Reisexperts: 67% heeft bedrijfsvoering verduurzaamd
  • Gedoneerd aan projecten met een positieve impact: € 41.445,74
  • Geïnvesteerd in de energietransitie en biodiversiteit: € 54.615
  • Door reizigers gedoneerd aan Justdiggit: € 6.300
Link: https://betterplaces.nl/sites/default/files/2023-09/Highlights-Better-Places.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, duurzaam toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...