40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
Totaal 460.000 vluchten per jaar
Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf
31 maart 2024. Dat staat in Schiphols
capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare
capaciteit voor het zomerseizoen 2024.
Daarin staat ook dat het totale aantal toegestane vluchten daalt, omdat per 31
maart 2024 de experimenteerregeling van de overheid in werking treedt. Deze
regeling gaat uit van maximaal 460.000 vluchten per jaar.
In de capaciteitsdeclaratie die Schiphol heeft vastgesteld,
staat dat er in het zomerseizoen 2024 (31 maart t/m 26 oktober 2024) ruimte is
voor maximaal 280.645 vluchten. Dat zijn er ongeveer 12.400 minder dan in de
zomer van 2023. Dat komt omdat Schiphol rekening houdt met de maximaal 460.000 vluchten
voor een totaal gebruiksjaar (zomer en winter). Dit is opgenomen in de
experimenteerregeling van de overheid. Met deze regeling komt een einde aan het
anticiperend handhaven.
Minder privévluchten
Als gevolg van de experimenteerregeling daalt ook het aandeel ‘kleinzakelijk verkeer’, waaronder het aantal toegestane privévluchten met circa 40%. Het nieuwe maximum aantal voor het gehele gebruiksjaar is 12.000 waarvan ruim 7.200 in het zomerseizoen. In het vorige gebruiksjaar is dat nog 17.000.Weren lawaaiige vliegtuigen
In het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen trekt Schiphol haar ingezette beleid door. De luchthaven heeft nu ook in de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen 87 vliegtuigtypen opgenomen die niet langer welkom zijn op de luchthaven. Deze vliegtuigtypen vlogen al niet meer van en naar Schiphol en door het verbod in de capaciteitsdeclaratie is er nu de garantie dat ze ook niet meer terug komen.Naast dit verbod had Schiphol ook al een stimulans in de havengelden om de meest stille
vliegtuigen te gebruiken. Voor het gebruik van de meest lawaaiige en
vervuilende toestellen betalen luchtvaartmaatschappijen vijf keer meer dan
wanneer zij het meest stille en schone toestel gebruiken.