Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol

Totaal 460.000 vluchten per jaar

40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
2024: capaciteit 460.000 vluchten. Foto: Amsterdam Airport Schiphol.

Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in Schiphols capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare capaciteit voor het zomerseizoen 2024.

Daarin staat ook dat het totale aantal toegestane vluchten daalt, omdat per 31 maart 2024 de experimenteerregeling van de overheid in werking treedt. Deze regeling gaat uit van maximaal 460.000 vluchten per jaar.


In de capaciteitsdeclaratie die Schiphol heeft vastgesteld, staat dat er in het zomerseizoen 2024 (31 maart t/m 26 oktober 2024) ruimte is voor maximaal 280.645 vluchten. Dat zijn er ongeveer 12.400 minder dan in de zomer van 2023. Dat komt omdat Schiphol rekening houdt met de maximaal 460.000 vluchten voor een totaal gebruiksjaar (zomer en winter). Dit is opgenomen in de experimenteerregeling van de overheid. Met deze regeling komt een einde aan het anticiperend handhaven.


Minder privévluchten

Als gevolg van de experimenteerregeling daalt ook het aandeel ‘kleinzakelijk verkeer’, waaronder het aantal toegestane privévluchten met circa 40%. Het nieuwe maximum aantal voor het gehele gebruiksjaar is 12.000 waarvan ruim 7.200 in het zomerseizoen. In het vorige gebruiksjaar is dat nog 17.000.


Weren lawaaiige vliegtuigen

In het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen trekt Schiphol haar ingezette beleid door. De luchthaven heeft nu ook in de capaciteitsdeclaratie voor het zomerseizoen 87 vliegtuigtypen opgenomen die niet langer welkom zijn op de luchthaven. Deze vliegtuigtypen vlogen al niet meer van en naar Schiphol en door het verbod in de capaciteitsdeclaratie is er nu de garantie dat ze ook niet meer terug komen.


Naast dit verbod had Schiphol ook al een stimulans in de havengelden om de meest stille vliegtuigen te gebruiken. Voor het gebruik van de meest lawaaiige en vervuilende toestellen betalen luchtvaartmaatschappijen vijf keer meer dan wanneer zij het meest stille en schone toestel gebruiken.

Trefwoorden: Schiphol, vluchten, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...