Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa

XXL plattegrond toegankelijk toerisme onthuld

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa
Rick Brink overhandigt gedeputeerde Douwe Hoogland de XXL plattegrond. Foto: Max de Krijger

Op zaterdag 30 september is door toegankelijkheidsambassadeur Rick Brink, Vechtdal Vakantiepark onthuld als grootste toegankelijke vakantiepark van Europa. De oppervlakte is maar liefst 665 vierkante kilometer, zo groot als het Vechtdal. In totaal hebben bijna tachtig verblijfsaccommodaties, dagrecreatieve voorzieningen en horeca toegankelijk aanbod voor elke vakantiegast, ongeacht lichamelijke beperking, handicap of zorgbehoefte.

 

XXL- toegankelijkheidsplattegrond

In 2022 vonden er ruim 2,8 miljoen overnachtingen plaats in het Vechtdal. Naast het reguliere aanbod heeft Vechtdal Marketing op vechtdalvakantiepark.nl nu ook het toegankelijke vrijetijdsaanbod in kaart gebracht. Ter gelegenheid van de onthulling van Vechtdal Vakantiepark werd de plattegrond in XXL-formaat door Rick Brink aangeboden aan gedeputeerde Hoogland van provincie Overijssel. Rick Brink: "Zelf ben ik geboren en getogen in de gemeente Hardenberg in het mooie Vechtdal. Een gebied waarin iedereen naar hartenlust kan wonen, werken maar ook zeker recreëren. Het maakt me blij en trots dat we juist hier het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa hebben gecreëerd!"


Gedeputeerde Hoogland: "Het succes van Vechtdal Vakantiepark is te danken aan de sterke samenwerking tussen ondernemers, organisaties en ervaringsdeskundigen. Alleen als partijen op deze manier krachten bundelen kun je samen zoiets groots bereiken."

 

Toegankelijkheid loont

De bekendmaking van Vechtdal Vakantiepark vond plaats voorafgaand aan de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "Met het thema ‘Toegankelijkheid loont’ willen we dit jaar laten zien dat iedereen voordelen heeft aan toegankelijkheid”, aldus Wouter Bolier, projectleider Ieder(in) bij de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij, maar ook de mensen in hun omgeving, blij zijn met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid.” Rolf Halverhout van Vechtdal Marketing vult aan: "Meedoen aan de samenleving houdt ook in samen met familie, vrienden of je partner op vakantie of een dagje eropuit. Omdat iedereen wel iemand in zijn of haar omgeving kent met een beperking, heeft ook iedereen profijt bij een groot en divers toegankelijk vrijetijdsaanbod.”

 

Mijn toegankelijkheidsplan

Alhoewel er in het Vechtdal een breed scala aan mogelijkheden is weet Halverhout ook dat er nog veel te verbeteren valt. Daarom heeft hij samen met Anieke van Wijnen, projectleider Zorgeloos Vechtdal, ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ bedacht. Van Wijnen licht toe: "In de afgelopen jaren hebben al meer dan 30 toeristische bedrijven samengewerkt aan het verbeteren van toegankelijkheid en nieuw aanbod. Met het ondernemersprogramma ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ gaan ondernemers onder deskundige begeleiding aan de slag met de eigen toegankelijkheid. 


Met een gastvrijheidslegioen van ruim 3500 medewerkers kan iedereen op een gastvrij onthaal rekenen, meldt dmo Vechtdal Marekting. In het Vechtdal zijn de randvoorwaarden op orde, zoals toegankelijke routes en faciliteiten als rolstoeltoegankelijk varen, speciale picknicktafels en zorg op locatie bij accommodaties. Hier is de afgelopen jaren hard aan gewerkt door ondernemers, Vechtdal Marketing, ervaringsdeskundigen en de Vechtdal gemeenten Dalfsen, Ommen en Hardenberg. Van een toegankelijke River Lodge en safaritenten tot zorgchalets. Maar ook nierpatiënten kunnen bij camping De Boergondiër terecht voor vakantiedialyse. Een ander voorbeeld is de toegankelijke Anjerfietsroute van 66 kilometer, samengesteld met de lokale inclusiegroepen.


Het initiatief van het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa sluit aan op de landelijke Week van de Toegankelijkheid (2-7 oktober) en is bedoeld om toegankelijke vrijetijdsbesteding voor bewoners en bezoekers in het Vechtdal te stimuleren in het voorjaar van 2024. Vechtdal Marketing heeft samen met partners de Vechtdal Visie 3.0 opgesteld. Dit project is onderdeel van de programmalijn Zorgzaam & Gezond. Het plan stimuleert seizoensversterking, gastheerschap en meer sociale betrokkenheid.

 

Trefwoorden: Vechtdal, toegankelijkheid, beleid, ondernemer

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...