Geplaatst op: 02-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa

XXL plattegrond toegankelijk toerisme onthuld

Vechtdal grootste toegankelijke vakantiepark van Europa
Rick Brink overhandigt gedeputeerde Douwe Hoogland de XXL plattegrond. Foto: Max de Krijger

Op zaterdag 30 september is door toegankelijkheidsambassadeur Rick Brink, Vechtdal Vakantiepark onthuld als grootste toegankelijke vakantiepark van Europa. De oppervlakte is maar liefst 665 vierkante kilometer, zo groot als het Vechtdal. In totaal hebben bijna tachtig verblijfsaccommodaties, dagrecreatieve voorzieningen en horeca toegankelijk aanbod voor elke vakantiegast, ongeacht lichamelijke beperking, handicap of zorgbehoefte.

 

XXL- toegankelijkheidsplattegrond

In 2022 vonden er ruim 2,8 miljoen overnachtingen plaats in het Vechtdal. Naast het reguliere aanbod heeft Vechtdal Marketing op vechtdalvakantiepark.nl nu ook het toegankelijke vrijetijdsaanbod in kaart gebracht. Ter gelegenheid van de onthulling van Vechtdal Vakantiepark werd de plattegrond in XXL-formaat door Rick Brink aangeboden aan gedeputeerde Hoogland van provincie Overijssel. Rick Brink: "Zelf ben ik geboren en getogen in de gemeente Hardenberg in het mooie Vechtdal. Een gebied waarin iedereen naar hartenlust kan wonen, werken maar ook zeker recreëren. Het maakt me blij en trots dat we juist hier het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa hebben gecreëerd!"


Gedeputeerde Hoogland: "Het succes van Vechtdal Vakantiepark is te danken aan de sterke samenwerking tussen ondernemers, organisaties en ervaringsdeskundigen. Alleen als partijen op deze manier krachten bundelen kun je samen zoiets groots bereiken."

 

Toegankelijkheid loont

De bekendmaking van Vechtdal Vakantiepark vond plaats voorafgaand aan de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "Met het thema ‘Toegankelijkheid loont’ willen we dit jaar laten zien dat iedereen voordelen heeft aan toegankelijkheid”, aldus Wouter Bolier, projectleider Ieder(in) bij de landelijke Week van de Toegankelijkheid. "1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij, maar ook de mensen in hun omgeving, blij zijn met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid.” Rolf Halverhout van Vechtdal Marketing vult aan: "Meedoen aan de samenleving houdt ook in samen met familie, vrienden of je partner op vakantie of een dagje eropuit. Omdat iedereen wel iemand in zijn of haar omgeving kent met een beperking, heeft ook iedereen profijt bij een groot en divers toegankelijk vrijetijdsaanbod.”

 

Mijn toegankelijkheidsplan

Alhoewel er in het Vechtdal een breed scala aan mogelijkheden is weet Halverhout ook dat er nog veel te verbeteren valt. Daarom heeft hij samen met Anieke van Wijnen, projectleider Zorgeloos Vechtdal, ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ bedacht. Van Wijnen licht toe: "In de afgelopen jaren hebben al meer dan 30 toeristische bedrijven samengewerkt aan het verbeteren van toegankelijkheid en nieuw aanbod. Met het ondernemersprogramma ‘Mijn Toegankelijkheidsplan’ gaan ondernemers onder deskundige begeleiding aan de slag met de eigen toegankelijkheid. 


Met een gastvrijheidslegioen van ruim 3500 medewerkers kan iedereen op een gastvrij onthaal rekenen, meldt dmo Vechtdal Marekting. In het Vechtdal zijn de randvoorwaarden op orde, zoals toegankelijke routes en faciliteiten als rolstoeltoegankelijk varen, speciale picknicktafels en zorg op locatie bij accommodaties. Hier is de afgelopen jaren hard aan gewerkt door ondernemers, Vechtdal Marketing, ervaringsdeskundigen en de Vechtdal gemeenten Dalfsen, Ommen en Hardenberg. Van een toegankelijke River Lodge en safaritenten tot zorgchalets. Maar ook nierpatiënten kunnen bij camping De Boergondiër terecht voor vakantiedialyse. Een ander voorbeeld is de toegankelijke Anjerfietsroute van 66 kilometer, samengesteld met de lokale inclusiegroepen.


Het initiatief van het grootste toegankelijke vakantiepark van Europa sluit aan op de landelijke Week van de Toegankelijkheid (2-7 oktober) en is bedoeld om toegankelijke vrijetijdsbesteding voor bewoners en bezoekers in het Vechtdal te stimuleren in het voorjaar van 2024. Vechtdal Marketing heeft samen met partners de Vechtdal Visie 3.0 opgesteld. Dit project is onderdeel van de programmalijn Zorgzaam & Gezond. Het plan stimuleert seizoensversterking, gastheerschap en meer sociale betrokkenheid.

 

Trefwoorden: Vechtdal, toegankelijkheid, beleid, ondernemer

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...